Drie jaar geleden leerde ik de muziek van de Amerikaanse Laura Cortese kennen. Ze was te gast in een livestream van Old Salt en wist direct te boeien met haar expressieve stem en dito vioolspel. Gisteravond wist ze het publiek van de Rootsclub@DeSchalm in Veldhoven zonder meer voor zich in te nemen, zowel solo als met begeleider Bart Vervaeck.

"Ik denk niet dat ik vanavond ga bevallen," zo grapt Laura Cortese als ze het podium op komt met een enorme buik. Om vervolgens over te gaan tot de orde van de dag en dat is muziek maken, al komen haar scheiding en wat ze daarvan geleerd heeft (Treat You Better) en de ontmoeting met haar huidige liefde op een veerboot naar het Shetland Folk Festival (When We Rocked) wel aan bod. Beide nummers komen van haar meest recente album Bitter Better (2020). Daarnaast horen we ook wat ouder werk, een mooie instrumentaal (Mångatskrinna) en zelfs een prachtig a capella stuk. Meezingen mag ook, en dat gebeurt volop met het lekkere dansliedje Heel To Toe.

Bart Vervaeck, die ik al vaker sterke staaltjes zag uitvoeren op pedal steel, akoestische of elektrische gitaar, vlecht nu enkel wat heerlijke draadjes door de liedjes van Cortese die ook zonder zijn begeleiding de moeite waard zijn, zo blijkt als ze een en ander solo doet in de tweede set, want op dit moment is ze bezig met het maken van een soloplaat.

En dat begint gelijk goed met Lucky Waters, over de jaarlijkse familietrip naar een Amerikaans National Park. Hypnotiserende viool en dwingende zang zetten de toon voor een meer diverse ijzersterke set. Erg leuk is om te horen hoe ze Three By Three schreef naar aanleiding van het kinderliedje Ik Zag Twee Beren, dat haar dochtertje tot in den treure bleef zingen. Gelukkig zong ze het liedje van mama ook al snel mee, al zijn de hihi's en haha's nu lekker melancholieke folky uithalen geworden. Ook de bezoekers zingen en klappen graag mee.

Laura Cortese & Bart Vervaeck
Laura Cortese & Bart Vervaeck

De set wordt ook nog eens opgeluisterd met een weldadig opzwepende fiddletune uit de Appalachen en een paar fraaie uitvoeringen van anderen. Haar favoriete nummer van Gram Parsons, Song For You, wordt met hoorbare liefde voor deze tak van muziek gedaan met fijne donkere accenten op elektrische gitaar onder de melancholieke viool. Met het machtig mooie Women Of The Ages (ze zette zelf muziek op een tekst van de Schotse dichter John Beaton) worden de ontberingen van vrouwen door de geschiedenis heen op indringende wijze vertolkt en na de spetterende afsluiter Stockholm (geschreven naar aanleiding van een verblijf in Zweden) volgt in de toegift de oude Shaker hymne Lay Me Low waar John Tams (van o.a. The Albion Band) een tekst op gezet heeft. Geheel in het donker, onversterkt begeleid door akoestische gitaar en viool, komt die stem van Laura Cortese wel heel intens binnen. Wat een pareltje!