-door Mirjam Adriaans-
Vanaf vrijdag 23 februari is singer-songwriter Sarah McQuaid in ons land om haar nieuwe album If We Dig Any Deeper It Could Get Dangerous te presenteren. Ze sluit haar minitour af op maandag 26 februari bij de reeks Parelsessies in De Parel van Zuilen in Utrecht. Maar haar optreden past ook heel goed in de Akoestische Kamerreeks, dus stuurde David Munnelly haar een paar vragen door namens Folkforum.
Sarah McQuaid’s stem is wel eens vergeleken met malt whisky, gesmolten chocolade en met honing, gegoten in wijn. Een boeiende performer; ze verleidt haar publiek met haar grappen en verhalen over dingen, die zij onderweg meemaakt, alsook met haar muzikaliteit; de gitaar wordt in haar handen veel meer dan alleen maar een begeleidend instrument.
Geboren in Spanje, opgegroeid in Chicago en nu wonend op het Engelse platteland.
Sarah gaat gemakkelijk over van Cubaanse jazz uit de dertiger jaren naar een 16e-eeuws luitstuk of een onverwachte hedendaagse dekking. Zij heeft reeds diverse albums gemaakt, die veel lof en bewondering oogsten. Haar zoon leverde tijdens graafwerkzaamheden in hun tuin de titel voor haar nieuwe album, If We Dig Any Deeper It Could Get Dangerous.
De drie dingen waar zij bijzonder goed in is, zijn: zingen, gitaar spelen en liedjes schrijven.
Natuurlijk zijn we ook geïnteresseerd in de muzikale achtergronden van Sarah McQuaid, die in haar antwoorden gelijk wat vertelt over haar nieuwe album:
FF: Wanneer ben je begonnen met muziek maken en kun je daar iets over vertellen?
Sarah: "Mijn moeder speelde piano en gitaar, dus pakte ik beide instrumenten al jong op - ik begon met piano spelen toen ik drie was, gitaar toen ik acht was. Ik zong ook in The Chicago Children's Choir van mijn zevende tot mijn dertiende, dat gaf me een erg goede fundering waarop ik verder kon bouwen. Ik denk dat ik ongeveer tegelijkertijd muziek en woordjes leerde lezen!"
FF: Welk(e) instrument(en) bespeel je?
Sarah: "Tot dit jaar speelde ik alleen gitaar, al speelde ik soms ook nog wel piano als ik thuis was of als ik vrije tijd had tijdens een tour en er een fijne piano beschikbaar was. Maar met mijn nieuwe album heb ik vier instrumenten bij me op tour: mijn custom made Andy Manson akoestische gitaar, een Ibanez elektrische gitaar, die ik voor lange tijd te leen heb gekregen van Michael Chapman (die mijn nieuwe plaat produceerde en erop stond dat ik een paar nummers daarvoor op elektrische gitaar schreef - en ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb!), een Roland podiumpiano die ik mocht lenen van een vriend in Schotland, en een tom drum, geleend van percussionist Roger Luxton die op het album meespeelt. Ik begin het steeds leuker te vinden, om zowel met piano als drum op te treden, zit eraan te denken om meer op piano te schrijven in de toekomst en misschien ook een paar drumlessen te nemen!"
FF: In welke bands speel je / heb je zoal gespeeld?
Sarah: "Op dit moment treed ik alleen maar solo op, met al die instrumenten op het podium is er weinig ruimte voor iemand anders, bovendien vind ik de interactie met het publiek heel fijn; ik heb het gevoel dat wanneer het alleen gaat om jou en het publiek en niemand anders, dat je dan veel sneller en ook een persoonlijker relatie krijgt met het publiek dan dat je met een band speelt. Maar ik heb er in het verleden wel van genoten om in bands te spelen. Toen ik nog op de middelbare school zat speelde ik korte tijd in een prog-rock formatie (tot mijn moeder erachterkwam dat de andere leden veel ouder waren dan ik en daar een eind aan maakte!) en toen ik studeerde werd ik lid van een traditionele Ierse band, uiteindelijk trouwde ik met de banjospeler, waarna we samen een band vormden tot het huwelijk tien jaar later strandde. Meer recent, nadat mijn (tweede) man en ik van Ierland naar Cornwall waren verhuisd, ontmoette ik een voormalige popster, Zoe (haar lied Sunshine On A Rainy Day was een enorme hit in de vroege jaren '90) en met zijn tweeën maakten we onder de bandnaam Mama een album met liedjes die we samen geschreven hadden."
FF: Welk instrument gebruik je bij het schrijven van je eigen muziek?
Sarah: "Tot dit album heb ik enkel liedjes geschreven op akoestische gitaar, maar op verzoek van Michael Chapman schreef ik vier nummers (drie liedjes en een instrumentaal stuk) op zijn elektrische gitaar, en ik heb ook een nummer op piano geschreven, dat is de reden dat ik nu toer met een podiumpiano! Ik weet zeker dat ik op alledrie de instrumenten wil blijven schrijven, en misschien ook wel op drums, wie weet..."
Maandag 26 februari 2018, Parelsessie met Sarah McQuaid
plaats: De Parel van Zuilen, Burgemeester Norbruislaan 17, 3555ED Utrecht
aanvang: 20:15
entree: €15,- (er is ook een mogelijkheid om vooraf te eten)
Info en tickets: https://www.deparelvanzuilen.nl/parelsessies/sarah-mcquaid/
Sarah McQuaid, Nederlandse tourdata februari / maart 2018:
23 februari Podium café Peter en Leni, Steendam
24 februari Tangelder Presenteert, Middelburg
25 februari GUO-concert, Oisterwijk
26 februari De Parel van Zuilen, Utrecht
10 maart: Theater Landgraaf, Landgraaf