CDs
Beirut intrigerend
Willem Jongeneelen in Muziekkrant Oor: ...Vorig jaar verscheen het debuut van de Amerikaanse groep Beirut. (...) De onverwacht exotisch klinkende cd van de destijds pas 19-jarige zanger/componist Zach Condon, afkomstig uit Albuquerque, New Mexico, stond bol van de wereldse ritmepatronen en melodielijnen, vormgegeven met een voor westerse popbegrippen vaak minder alledaags instrumentarium.
(...) Hij richtte zich muzikaal op het oosten van Europa en niet zelden klonk zijn muziek als een mengeling van een zigeunerorkest uit de Balkan, een lo-fi Calexico en Talking Heads dat zonder gitaren verhuisd was naar Slowakije. De opvolger is iets minder speels, maar niet minder intrigerend. Het iets tragere album is duidelijk wat meer uitgebalanceerd. Ook heeft Condon zijn niet altijd direct aanwijsbare inspiratiebronnen meer in Frankrijk en de muziek van Françoise Hardy, Charles Aznavour en Jacques Brel gezocht. Zo horen we een song gebaseerd op een riedeltje uit een draaiorgel, wordt er door de nog wel regelmatig als een zigeunerorkest klinkende achtmansformatie een Europees walsje ingezet en vormen de songs samen een fraai eerbetoon aan de Franse cultuur, mode, historie en muziek. (...) Hoewel iets minder spectaculair of verrassend is dit tweede, deels thuis en deels in de kerk van Arcade Fire opgenomen album toch een geweldige stap voorwaarts in de eigenlijk nu al schitterende carrière van deze jonge Amerikaan...