CDs
Floes werkt vanuit het hart
Peter Vantyghem in De Standaard:
...Het eerste album van Floes bevat veertien nieuwe liederen, maar iedereen die niet beter weet, zou zweren dat het traditionals zijn. Dat heeft te maken met de stijl van de muziek, met de archaïsche taal van de teksten die zich op het verleden richten, en met de instrumentatie: onder meer een doedelzak, een hommel en even een darbouka kleuren de liederen in.
Vooral de teksten irriteerden me aanvankelijk, want er is grote nood aan een eigentijdse taal om het te belegen imago van de Vlaamse folk af te stoffen. Maar nadat je deze plaat meermaals beluisterd hebt, slijt die ergernis en begin je te snappen dat Guido Piccard, de bezieler van dit project, een mooi afgewerkt geheel wilde. Hij verzamelde een hele goeie band rond zich, met compagnon Philip Masure op gitaar, Toon Van Mierlo op accordeon, doedelzak en saxofoon, en de zangeressen Soetkin Collier en Silvie Moors, die meestal solo zingen, maar heel intens klinken als ze in harmonie samenkomen. (...) Belovodia is geen plaat voor de mainstream, maar moet zijn weg vinden naar dat speciale publiek dat houdt van mooie melodieën, roots en rijpe muziek die vanuit het hart gemaakt is...