Trio Trad - Made in Belgium - Wild Boar Music WBM 21055
Made in Belgium is na Musique d'Europe (WBM 21026) de tweede CD van dit voortreffelijke trio, bestaande uit Luc Pilartz (viool, cornemuse), Aurélie Dorzée (viool, alt-viool) en Didier Laloy (diatonische accordeon).
Namen die we in diverse andere Belgische groepen tegenkomen. Ze speelden alle drie in Pantha Rei. Laloy bracht met S-TRES en Invites twee formidabele solo-cd's uit en speel(t)de in Urban Trad., Ialma, Tref.
Luc Pilartz bracht in 2003 met Meslanges-Violon Populaire en Wallonie een belangrijk album uit (WBM 21041). Hij maakte, overigens met Aurélie Dorzée, ook deel uit van het hier minder gekende Musique à Neuf.
`Made In Belgium' lijkt onderhand wel een kwaliteitsgarantie te worden. Aan de stroom kwaliteits-cd's die onze Zuiderburen blijven afleveren lijkt maar geen einde te komen.
Ook deze van Trio Trad is er een om in te lijsten. Een verzameling bewerkte Europese instrumentale muziek waarin gastbijdragen te horen zijn van bassist Vincent Noiret, percussionist Stephan Pougin en het Kamerorkest van Néthen.
Een aantal nummers is ondergebracht in verschillende Suites. Vijf stuks om precies te zijn (Zweden, Balkan, Hongarije, Auvergne en Ierland). "Suite" is misschien een ietwat hoogdravende betiteling voor de losse instrumentalen die naar land/streek gerangschikt zijn, maar dat terzijde. Waar het om gaat is de uitvoering. Die is van hoog nivo. De Suite Suédoise bevat twee briljant gearrangeerde polka's. Totaal verschillend van karakter. De melancholische polka van Jan Jacob Bruun (eerder op CD gezet door het Zweedse UGB) klinkt als gestileerde kamermuziek. De tweede (Polska från Hålsingland) krijgt een meer tegendraadse uitvoering met een zeer vrije rol voor de viool van Pilartz.
In de Suite des Balkans is de verbinding van een vurige Roemeense tune Cadineasca Dreapta Din Dobrogea naar het oneven ritme van een Bulgaarse Kopanitsa zeer muzikaal. Mooi ook om te horen hoe de violen hier de rol van de afwezige blazers invullen. Ook het percussiespel van Pougin is in deze ritmische suite van hoog niveau.
Ik ben niet zo'n liefhebber van Hongaarse (instrumentale) muzie, maar in de Transsylvanische dans Szapora hoor ik formidabel strijkwerk van Dorzée, Pilartz en het Kamerorkest en hele mooie contrasten tussen de lichtvoetige diatonische accordeon van Laloy en de donkere bas van Vincent Noiret.
Ook raak ik niet snel meer onder de indruk van een verzameling Ierse Reels (Suite Irlandaise). Maar wel als die reels een nieuwe muzikale interpretatie krijgen. The Congress Reel wordt twee keer uitgevoerd. Vooral de vertraagd gespeelde versie kan mij zeer bekoren. Evenals de Oost-Europese viool-accenten in Jenny's welcome to Charlie.
Hughes de Courson deed het al een keer voor op de CD O'Stravaganza. Muziek van Antonio Vivaldi verbinden met traditionele (Ierse) muziek. Hij maakte van Cum Dederit een schitterende lament (Berçeuse de Gráinne pour Diarmaid). Trio Trad blijft met hun uitvoering van Cum Dederit (uit Nisi Dominus) iets dichter bij het origineel. Mooie statige cornemuse (Pilartz) in dit stuk. Het geheel doet verlangen naar een volledige CD met (bewerkte) nummers uit het klassieke repertoire.
Misschien herken je het gevoel: waar heb ik dat nummer eerder gehoord? Dagenlang rondlopen met een melodie in je hoofd waarvan je zeker weet dat je hem ergens op een CD hebt staan, maar welke? Ik had het met het nummer Air du nouvel an, een Griekse air. Altijd gedacht dat dit nummer Amerikaans was. Uiteindelijk vond ik het op de een CD van Malcolm Dalglish/Grey Larsen. Onder de meer gangbare Engelse titel St. Basil's Hymn. Inderdaad Grieks (6e eeuw), een eerbetoon aan St. Basil (what's in a name).
De CD besluit met een nummer van Amélie Dorzée: Dans la Mer. Onmiskenbaar beïnvloed door de Noorse Hardanger-traditie. Hier wordt flink uitgepakt door de strijkers en dat levert een zwaar georkestreerd stuk op. Een beetje "over the top" wat mij betereft. Een kale versie was mij liever geweest. Maar dat is slechts een kleine kanttekening bij een hele mooie CD.
Paul - Waardering: 8