Tip Jar - Back Porch - eigen beheer (www.tipjar.nl)
Met de crisis en alle bezuinigingen op cultuurgebied wordt het ook voor muzikanten moeilijker om optredens te krijgen. Spelen voor de fooienpot is in Amerika normaal, soms krijg je hooguit een paar tientjes, als je geluk hebt en een mooie opkomst kan dat bedrag flink oplopen. Bart de Win en Arianne Knegt hebben zichzelf als duo ernaar vernoemd: Tip Jar. Op hun nieuwe plaat, Back Porch, laten ze toegankelijke liedjes horen die in hun directe omgeving zijn ontstaan
Elk jaar gaat het echtpaar naar Austin in Texas, Bart de Win nam er onder zijn eigen naam enkele albums op met Walt Wilkins en als je daar toch bent zijn er ook heel wat gelegenheden om te spelen, dus is De Win inmiddels lid van het singer-songwritercollectief The Mystiqueros, die nu ook elk jaar in ons land te zien zijn (voor de liefhebbers: in oktober/november staat weer een tour gepland). Natuurlijk vervullen ze gastrollen op elkaars platen, dus ook op Back Porch. Wilkins en zijn kompanen Bill Small en Jimmy Davis zijn onder meer te horen in het koortje op You Will Be Fine. Daarnaast heeft Tip Jar een uitstekend stel Nederlandse begeleiders gevonden in Harry Hendriks (gitaar, banjolele, banjo, ukelele, basgitaar, zang), Eric van de Lest (drums, percussie), Rinus Raaijmakers (contrabas), Joost van Es (viool), René van Mierlo (gitaar), Tonnie Ector (contrabas) en Martijn de Win (gitaar). Deze zoon van Bart was ook al een paar keer te zien in een gastrol bij de Nederlandse optredens van The Mystiqueros en schreef met zijn vader Lonely Song.
Zoals gezegd zijn de liedjes van Tip Jar toegankelijk, door de goede ervaringen in Amerika wil het duo eigenlijk lekker ontspannen Texaantje spelen (titelnummer Back Porch heeft het dan ook over gezellig buiten op de veranda zitten, platen draaien, drankje erbij, dat soort dingen), al gooit het weer in Nederland vaak roet in het eten. Dus dromen Bart de Win en Arianne Knegt af en toe weg en vertalen ze hun omgeving in zonnige liedjes, inspiratie vinden ze in hun eigen omgeving, een sollicitatiegesprek, opgroeiende kinderen, een ouder, ze bieden genoeg stof om in een liedje te stoppen. Een gescheiden vriend die zijn ex-vrouw nog steeds de liefde van zijn leven noemt leidde tot de gevoelige ballade Love Of My Life, met subtiel strijkwerk en tinkelende toetsen. Knegt brengt met een rasecht countrygevoel in haar stem haar liefde voor die muziek mooi tot uiting in het door haar geschreven Crossroads, met eenvoudige akoestische gitaar, waar zich later een fijn nostalgische viool doorheenvlecht. Een opdracht op het conservatorium waar De Win werkzaam is als docent (schrijf een liedje over je eerste half jaar) bracht allemaal donkere stukken over onzekerheid en angst. Dat leidde tot een tegenzet, Sing A Song, een vrolijk pianodeuntje waarin juist de kracht belicht wordt van wat een student kan. In een luchtige afsluiter As Long As Ive Got You komt met een vleug swing een mooi levensmotto naar voren: I dont need money, dont need fame / Nobody needs to know my name / Oh baby, as long as I got you."
Waar we op de eerdere platen van Bart de Win vooral zijn stem hoorden met Arianne Knegt hier en daar op de achtergrond, ligt bij Tip Jar de nadruk op duetten. Muzikaal gezien is Back Porch gevarieerd met over het geheel genomen een lekkere folky insteek. Gewoon, met hart en ziel samen zingen over de dingen die om je heen gebeuren, in Nederland wegdromen naar die Texaanse veranda. Dat werkt verrassend goed, zo bleek een paar weken terug zowel in een bandbezetting bij de cd-presentatie in een gezellig vol café Berlage, als bij het huisconcert een paar dagen later waar het duo juist gelegenheid kreeg om de verhalen achter de liedjes te vertellen. En mocht je ze tegenkomen op een podium: wees niet krenterig, die fooienpot mag vol.
Mirjam Adriaans