Beverley Martyn - The Phoenix And The Turtle - Les Cousins LC018 / vinyl: MOVLP0134
Haar carrière begon al in haar tienerjaren, eerst als zangeres van jug band The Levee Breakers, maar vanaf 1965 solo. Beverley Martyn heette toen nog Beverley Kutner, ze trouwde later met John Martyn, wiens naam ze ook na hun scheiding bleef houden. Inmiddels zijn we bijna 50 jaar verder en is zojuist haar nieuwe album The Phoenix And The Turtle verschenen, zowel op cd als op ouderwets vinyl.
In de jaren 60 leerde Beverley Kutner gitaarspelen van niemand minder dan Bert Jansch, vertolkte ze het nummer Happy New Year van Randy Newman op een single en leverde ze een bijdrage aan het album Bookends van Simon & Garfunkel met wie ze vervolgens door de VS toerde. Ook werkte ze samen met grootheden uit de folk, zoals Richard Thompson, John Renbourn, Sandy Denny en Davy Graham. Toen ze met John Martyn trouwde maakte ze een paar albums met hem, maar de platenmaatschappij zag meer mogelijkheden in een solocarrière voor hem dus verdween zij naar de achtergrond om voor de kinderen te zorgen. Toen hun huwelijk rond 1980 strandde trok zij zich helemaal terug uit de muziek om pas jaren later terug te keren. Echt productief is ze overigens niet, na No Frills uit 2001 heeft het publiek 13 jaar moeten wachten op The Phoenix And The Turtle.
De nummers van The Phoenix And The Turtle zijn soms al jaren oud, Sweet Joy is het eerste liedje dat ze ooit schreef en Going To Germany en Levee Breaks stonden al op het repertoire van The Levee Breakers. Opener Reckless Jane kreeg vorige maand al de aandacht van de media, het is een lied waaraan Beverley Martyn in 1974 begon samen met Nick Drake, slechts enkele maanden voor zijn dood. Vorig jaar besloot ze om het af te maken voor haar nieuwe album en het resultaat is een troostend muzikaal eerbetoon geworden, met kleingehouden gitaarspel en strijkwerk. Bij het horen van haar doorleefde stem denk ik aan zangeressen als Marianne Faithful of Mary Gauthier, vrouwen die een en ander hebben meegemaakt, alcohol, drugs of in het geval van Beverley Martyn huiselijk geweld. In Women & Malt Whisky blikt ze terug op de folkscene van de jaren 60 en 70 in het algemeen, en de demonen van haar man in het bijzonder.
De stem van Beverley Martyn is verweerd en niet bij elk nummer even sterk, maar herbergt genoeg karakter om te boeien, zeker gezien de soms bluesy folkstijl waarin haar liedjes gegoten zijn. Bovendien heeft ze goede muzikanten om haar te ondersteunen: Matt Malley (ex-Counting Crows) op bas, Victor Bisetti (ex-Los Lobos) op drums, Mark Pavey speelt akoestische gitaar, Jakob Nebel en Michael Watts de elektrische gitaren en het strijkwerk komt van Owain Roberts. Met The Phoenix And The Turtle levert Beverley Martyn een persoonlijk album af, een getuigenis van haar leven en daarmee ook van de Britse folkscene zoals ze die van dichtbij leerde kennen.
Mirjam Adriaans