Interview met Estampie
-door Martijn van Gessel-

Estampie is waarschijnlijk een van de meest bekende middeleeuwse-muziekensembles die er zijn. Al jaren houden ze oude muziek levend. Zowel in de wereld van de klassieke muziek als in (alternatieve) popkirngen hebben ze veel succes. Toch blijken ze nog bij veel folkliefhebbers niet bekend te zijn. Daarom was het wel een keer tijd om Michael Popp, mede-oprichter van het ensemble, een paar vragen te stellen.

Kun je de groep kort introduceren?

“We zijn al begonnen met muziek maken in de jaren tachtig. Op dat moment was middeleeuwse muziek zeer onbekend bij de “gewone” muziekliefhebber. We hadden dus wat pionierswerk te doen. In de laatste twee decennia is er veel veranderd in muziekwereld en onze persoonlijke omgeving, en dus ook in onze muziek. “Vooruitgang” is ons magische woord als we over muziek hebben. Tot nu toe hebben we acht platen gemaakt en zal er binnenkort een dvd verschijnen.”
Wat is de muzikale achtergrond vqn de muzikanten in het ensemble?

“De meeste muzikanten hebben een klassieke opleiding en hebben een heleboel privélessen gehad in Orientaalse muziek en Europese folkmuziek. Syrah (de zangeres) en ik zelf hebben ook ervaring in de gothic scene met onze tweede band Qntal.”

In de recensie van jullie laatste plaat ‘Signum’ noem ik de muziek meer van hetzelfde. Ik heb ook geschreven dat het nog steeds van zeer hoog niveau is maar muzikaal is de formule hetzelfde als die van enkele andere platen van Estampie. Kun je het hier mee eens zijn of vind je dat jullie nog steeds in ontwikkeling zijn op het gebied van stijl en capaciteiten?

“In principe heb je gelijk. We hebben onze stijl door de jaren heen ontwikkeld en op een bepaalde manier bleek die stijl uniek te zijn. Als je beter gaat luisteren naar onze albums ontdek je de muzikale ontwikkeling. Bijvoorbeeld, voor ‘Signum’ hebben we voor het eerst een bepaald soort Renaissancemuziek opgenomen en er is minder percussie dan op de voorgaande platen, enzovoorts.”

Is het repertoire waarin jullie gespecialiseerd zijn niet beperkend? Ik bedoel eigenlijk of er nog wel middeleeuwse liederen en dansen zijn die jullie nog niet hebben gespeeld en opgenomen?

“Nee, het repertoire is in principe oneindig, net als de manieren om de muziek te interpreteren. Daarbij komt dat wij ook onze eigen melodieën componeren en teksten schrijven. Persoonlijk vind ik het werken met nieuwe stijlen veel beperkender, zoals in een dark wave of een rock ’n roll band of een metal groep. De middeleeuwse-muziekluisteraars staan meer open voor nieuwe dingen. Voor ons nieuwste project bijvoorbeeld, “Marco Polo”, hebben we muzikanten uit Mongolië, Perzië en India betrokken. Het geluid is daardoor heel anders dan het normale Estampie geluid.”
Jullie zijn niet langer aan het label Warner verbonden. Hoe komt dat?

“Je weet vast wel dat alle grote platenmaatschappijen in de problemen zitten. Daarbij komt dat ze vaak hun prioriteiten veranderen. De persoon die ons bij Warner heeft binnen gehaald moest op een bepaalde moment weg. Een jaar later werd de hele afdeling “klassiek en jazz” gesloten. In de muziek industrie zijn veel dingen constant in beweging. Dus moet je als muzikant ook flexibel zijn.”

Jullie hebben zowel succes in the wave/gothic scene als in de klassieke muziek wereld. Voor welk publiek speel je het liefst en waarom?

“Ik heb de voorkeur voor een gemengd publiek. Ik open graag de oren van het publiek voor nieuwe dingen, en verras ze graag. Belangrijker dan hoe het publiek eruit ziet is hoe de locatie is waar we spelen. Om in een kasteel te spelen, of een ruïne, of een prachtige kerk is voor een band een fantastische ervaring, onafhankelijk van het publiek.”

In vergelijking met vele andere middeleeuwse groepen en ensembles is jullie muziek vaak complexer. Hoe kijk je naar de vele andere groepen die deze muziek spelen? Vind je het leuk en steun je het, of vind je dat de meeste maar eens naar de bibliotheek en de muziekschool moeten gaan?

“Simpliciteit kan een onderdeel zijn van middeleeuwse muziek. Ik veroordeel bands niet die voor die weg kiezen. Wat ik niet mag zijn bands die vanuit een primitief rock-'’n-rollidioom werken om zo snel succes te hebben en als er een nieuwe trend is die imiteren om dezelfde reden. Dit soort band zeggen dat middeleeuwse muziek “leuk” is, maar in feite denken ze alleen maar aan het geld dat ze kunnen verdienen. Ik haat de vercommercialisering van muziek, ik haat de mainstream. Daarom hield ik ook van de wave in de jaren tachtig, het was alternatief.”

Hoe kijk je naar de interpretatie van middeleeuwse muziek? Hoe authentiek is Estampie, of probeer je niet authentiek te zijn maar de muziek gewoon te vertallen naar een hedendaagse context?

“Niemand weet hoe authentieke middeleeuwse muziek heeft geklonken. Er zijn theorieën over, maar het is absoluut niet duidelijk. Het is vooral belangrijk om de luisteraars te laten voelen dat de muziek niets te doen heeft met een algemene commerciele muzikale expressie. Het is in feite muziek uit een andere tijd, van een andere planeet. De luisteraar moet klaar zijn om deze reis samen met de band te maken, en de schoonheid van de muziek te begrijpen en te voelen.”

Jullie hebben een nieuw label opgericht (Distant Mirror Records) voor moderne crossovers met traditionele muziek. Kun je iets vertellen over hoe dit tot stand is gekomen en wat we kunnen verwachten van dit label?

“Ik kan hier niets over zeggen. Het bedrijf waarmee we dit label hebben opgestart is in ernstige financiële problemen geraakt. Hierdoor is het onzeker hoe alles zich gaat ontwikkelen.”

Is er iets dat ik ben vergeten of dat je graag wilt zeggen?

“Ik wil graag onze fans in Nederland en België groeten. Zij hebben ons altijd warm welkom geheten, waar we ook optraden in deze landen.”

Estampie website: http://www.estampie.de.