Landelijke campagne tegen hoesten in muziekzalen

Hoesten en kuchen tijdens een concert is irritant. Daarom begint deze week een landelijke campagne die het storende effect van een hoestbui tijdens een muzikaal optreden moet tegengaan.

Initiatiefnemer is C. Wilson, artistiek manager van het Eindhovense Muziekcentrum Frits Philips. Samen met M. Sanders van het Amsterdamse concertgebouw vroegen ze muziekcentra in Nederland of ze belangstelling hadden voor een campagne tegen hoesten. Zeven grote centra, waaronder de Oosterpoort in Groningen, Vredenburg in Utrecht en het Concertgebouw in Amsterdam, zeiden toe aan de campagne deel te nemen.

Volgens Wilson is de behoefte aan een dergelijke campagne groot. ,,Hoesten wordt door veel bezoekers van een concert als enorm storend ervaren. Het is heel irritant als je geconcentreerd naar een concert aan het luisteren bent, terwijl iemand naast je continu zit te blaffen. Mensen moeten zich realiseren dat ze beter thuis kunnen blijven als ze verkouden zijn. En anders moeten ze bij een kriebel in hun keel maar slikken.''

Via ludieke posters worden mensen op de campagne gewezen. Ontwerpers van de posters zijn de cartoonisten Theo van den Boogaard, Stefan Verwey, Peter van Straaten en Jaap Vegter. Van den Boogaard beeldt de bezoeker op zijn poster af als een blaffende pitbull. Vegter koos ervoor op zijn cartoon een muziekstuk aan flarden te laten hoesten.
Bron ANP