Orchestra Baobab: Muziek als een warm bad
Ooit, in de zeventiger jaren was het 't populairste orkest van Senegal. Nu zijn ze weer terug en hoe. Orchestre Baobab verovert met haar zwoele Senegalese klanken de wereld. Hun come-back en succes lijken op dat van de Buena Vista Social Club. Met hun album Specialist in All Styles (Worldcircuit/Munich) staan ze hoof op tal van hitlijsten. Op hun uitgebreide concerttournee doen ze vanavond Rasa in Utrecht aan. Aanvang 20.30 uur. Peter Bruyn sprak met enkele van de muzikanten. Hier enkele citaten uit zijn relaas in het Veluws Dagblad:
…De mensen willen weer iets zachts'', zegt Barthelemy Attisso. ,,Een tijdje terug had je hier in Europa techno, die zo ontzettend populair was. Maar nu zie je de mensen weer terug gaan naar de kerk. En naar de softere muziek .'' Hoewel, soft kun je de muziek van het Senegalese Orchestra Baobab niet echt noemen. Eerder zwoel. Muziek als een warm bad. Muziek die erotisch swingt en sensueel pendelt tussen de West-Afrikaanse en de Latijns-Amerikaanse tradities. …
…En dan maakt het eigenlijk niet uit of de groep met tien man op het podium staat, zoals afgelopen zomer op het Roots-festival in Amsterdam, of uitgedund tot een gelegenheids-kwartet, zoals onlangs in de Hilversumse Radio-3 studio. Al waren het natuurlijk wèl vier muzikale zwaargewichten die op adembenemend directe wijze de Baobab-single Utru Horas (Hommage a Tonton Ferrer) ten gehore brachten. Naast gitarist Attisso de zangers Balla Sidibe en Rudy Gomis plus gitarist Latfi Ben Geloune - als vijftiger de jongste van het stel. Ze hebben er zelfs hitsucces mee….
…,,We waren destijds echt al een heel professionele band'', vertelt gitarist Latfi Ben Geloune die een paar jaar later bij de groep kwam. ,,Maar het was natuurlijk erg verschillend van nu - je moest in die tijd een vaste club hebben om aan de bak te komen. Langzaam maar zeker kwamen er meer plekken waar we konden spelen. Party's elders in de stad, gala-soirée's, eindejaarsfeesten van studenten. En Baobab was de allereerste popgroep die op de Senegalese televisie te zien was. In 1972.'' Gedurende de jaren zeventig bleef Baobab veruit het populairste poporkest van Senegal. Ergens halverwege het decennium - als de Afropop net aan z'n Europese opmars begint - gooien de musici van Baobab de handdoek in de ring. ,,De mentaliteit veranderde in Senegal'', blikt Attisso terug. ,,Het publiek wilde opeens de steviger mbalax horen. Wij hebben altijd alle stijlen gespeeld, maar dat bleek opeens uit de mode.''…
…Na vijftien jaar als jurist gewerkt te hebben kreeg Barthelemy Attisso echter een telefoontje van zanger Balla Sibide of hij geen zin had de oude band weer bij elkaar te krijgen. En bij het platenlabel World Circuit - waar de euforie van het Buena Vista succes nog immer voortduurt - had men er ook wel oren naar. Orchestra Baobab verovert dertig jaar na Senegal de rest van de wereld. ,,Het is natuurlijk heel anders dan destijds'', zegt Attisso. ,,We waren destijds nog zo jong. Ik was vierentwintig of zo. En het publiek was alleen maar Afrikaans. Sinds onze reünie hebben we al overal in Europa gespeeld. En veel in de Verenigde Staten. Maar nog helemaal niet thuis, in Senegal. Enfin, we zien wel hoe het loopt. Als het moet kan ik zo weer naar m'n advocatenkantoor terug, want mijn bureau blijft daar gewoon staan.'' …