Platenindustrie combineert cd en internet
De laatste tijd krijgen muziek -internetsites als KaZaA en de thuisbranders gemakkelijk de schuld van de malaise in de platenindustrie. Om de gigantische verliezen te compenseren, zoeken platenmaatschappijen elders naar hun broodnodige winsten. De Amerikaanse industrie moet niets meer weten van beveiliging op cd's om branden tegen te gaan. Zo vraagt manager Jim Guerinot (No Doubt, Beck) zich af: "In een poging het stelen van onze muziek onmogelijk te maken, worden er prachtige hindernissen opgeworpen, maar hoeveel potentiële liefhebbers gaan daarmee voorgoed voor ons verloren". Nieuwste wapen in die strijd is nu de mogelijkheid extra composities van internet te halen. Hans Piët zet het een en ander op een rijtje. Zijn artikel werd in enkele Wegener dagbladen geplaatst. Hier enkele citaten:
…Vivendi Universal, niet alleen in het bezit van een studio in Hollywood en een aantal themaparken, maar ook eigenaar van 's werelds grootste platenfirma, heeft besloten op zoek te gaan naar winst in de telefonie. Deze week greep het concern de macht bij Cegetel (…) De inkomsten van Cegetel (16 miljoen abonnees) groeide in het derde kwartaal met 64 procent naar 457 miljoen euro. De telefoongigant bracht zo eenderde van Vivendi's winst binnen. En dat kan van haar platentak Universal Music Group niet worden gezegd…
…Universal maakt nu - als eerste - intensief gebruik van internet. De liefhebber kan, dankzij de samenwerking met een dozijn detailhandelaren, een deel van de Universal catalogus (zo'n 60.000 titels) van het net plukken. Maar, hij moet er wel voor betalen: 99 dollarcent per nummer of 9,99 dollar per album. Het is een experiment dat voorlopig alleen in de VS wordt uitgevoerd…
…Ook Sony is bezig met het opzetten van een database met verkoopbare titels. Bovendien werken beide maatschappijen samen in Pressplay, een web-muziekleverancier die abonnees de mogelijkheid biedt de inmiddels 175.000 beschikbare titels te downloaden. Sony begeeft zich ook in de telefonie dankzij een overeenkomst met AT&T. Hierdoor krijgen klanten toegang tot onder meer videoclips, verschillende beltonen en spelletjes…
…EMI, 's werelds derde platenmaatschappij, die vorig jaar een verlies van 320 miljoen euro moest incasseren, heeft zijn heil gezocht bij Streamwaves, een onafhankelijke muziekleverancier uit Dallas, die zijn internetklanten bedient met een online-jukebox. Voor 17 dollar in de maand mag er ongelimiteerd van de door EMI en een aantal grote muziekuitgeverijen beschikbaar gestelde database gebruik worden gemaakt. Het is onmogelijk om dat materiaal op cd te zetten. Daarmee is de onderneming, volgens Jim Long van internetbedrijf RioPort Inc., ten dode opgeschreven. "Mensen willen alleen betalen wanneer ze er een tastbaar bewijs aan overhouden. Zonder die mogelijkheid tot branden, blijven klanten weg"…
…Nieuwe vondst in de strijd om consumenten is de innige samenwerking tussen cd en web. Zo worden steeds meer schijfjes uitgerust met een (gecodeerde) internetlink. Deze biedt alleen de koper de mogelijkheid extra opgenomen composities van musici zoals Carlos Santana, Tori Amos en Bon Jovi te downloaden. Het eerste onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat 60 procent heel blij is met deze mogelijkheid. "Misschien zijn die extra's wel dé oplossing om het branden tegen te gaan", aldus Jordan Katz, directeur verkoop van Arista, een Bertelsmann maatschappij. "Belangrijk is wel de consument blijvend te verrassen. Anders is de nieuwigheid er snel vanaf"…