Talentscout: Band moet iets hebben
waar mensen zich druk om maken
Na viereneenhalve maand van strubbelingen, kon café Merleyn vanaf eind vorige week weer op zijn oude capaciteit draaien. Afgelopen zomer, tijdens de Vierdaagse moest danscafé Merleyn zijn deuren sluiten wegens aangescherpte brandveiligheidsvoorschriften. Van het Nederlands Pop Instituut kreeg Merleyn het predikaat 'kernpodium'. Merleyn mag nu tot 180 bezoekers toelaten, maar wil weer naar de omstandigheden van voor de sluiting toe: een zaalcapaciteit van 250 tot 300 man. Vorige week vrijdag was de heropening met funkrijke soul van Sunday Soul. Afgelopen zondag werd er een workshop voor muzikanten gehouden, die ondermeer draaide om de vraag Hoe promoot je je band? Een panel van deskundigen onthulde de harde realiteit. Anne Salomons was erbij en schreef een artikel in de Gelderlander. Hier enkele citaten:
…Talentscout Niels Aalbers "Wat goed is komt toch vanzelf bovendrijven." In het zaaltje
van Merleyn wordt door het publiek voorzichtig geknikt. Alle toehoorders zitten in een
band uit de regio, en allemaal vinden ze hun eigen muziek natuurlijk goed, anders begin
je er niet aan. Maar hoe zorg je dat je boven komt drijven, dat blijft de vraag. En waar letten de platenbazen op? (…) Gert Verbeek, recensent bij muziekblad Fret, benadrukt dat een band vooral iets eigens moet hebben. "Het moeten geen imitaties zijn van andere bands, er moet iets in de muziek zitten dat de band uniek maakt. Ik hoor zoveel demo's,
dus dat haal ik er meteen uit."…
… Mischa Ouweland krijgt als programmeur van het festival De Popronde jaarlijks zo'n 800 demo's in zijn schoot geworpen. "Een band moet wel een uur lang het publiek kunnen vermaken."…
… "elke Jan Lul belt op of hij een plaatje bij ons kan opnemen", treurt talentscout Aalbers van Universal. Hooggestemde idealen over artistieke waarden in de muziek lijkt hij er niet op na te houden. "Bij Universal denken we alleen maar of we cd's kunnen verkopen. Als er slechts tweeduizend cd's van een band zijn verkocht, roept de baas meteen: 'wat moeten we met deze gasten?' Aalbers is arrogant maar eerlijk. Commercie daar draait het om. Zijn maatschappij contracteert weleens op basis van een demo maar veel vaker zijn geluiden uit het popcircuit de aanleiding om de band te gaan beluisteren. "Een groep moet iets hebben waar mensen zich druk ommaken, een opvallende drummer of frontman. Een kernexplosie op het podium zou het ook goed doen." Presentatie dus…