Op weg van Frankrijk naar de Scandinavische landen doet Joan Baez op 13 april ons land aan voor een eenmalig concert in Eindhoven. Dat is inmiddels al een tijdje uitverkocht, maar vormt een mooie aanleiding voor een kort portret van deze folk-icoon, die al tientallen albums heeft uitgebracht en meer dan 50 jaar op het podium vertoeft.

In januari vierde Joan Baez haar 70ste verjaardag, maar het lijkt er nog lang niet op dat ze van plan is met pensioen te gaan. Onlangs is Play Me Backwards heruitgegeven. Dit is een opnieuw gemasterde en uitgebreidere versie van haar album uit 1992. Het is de jongste cd in een indrukwekkende reeks uitgaven. In totaal maakte Joan Baez sinds haar debuut uit 1960 een veertigtal albums, waaronder recentelijk een trilogie samen met Steve Earle. Op het laatste deel daarvan, Day After Tomorrow, staan onder meer enkele stukken van Earle, maar ook van getalenteerde dames uit het singer-songwriterwereldje: Eliza Gilkyson, Diana Jones en de Britse Thea Gilmore worden allen door de grande dame van de Amerikaanse folk gewaardeerd door de opname van hun songs. Haar invloed op folkmuzikanten was en is nog steeds niet te onderschatten. Haar naam zal wel voor altijd verbonden blijven aan die van Bob Dylan, die in 1963 als jonge muzikant door haar aan de wereld werd voorgesteld, maar diverse folk- en andere muziekliefhebbers zijn van mening dat His Bobness het ook op eigen kracht wel had gered. Toch wordt Joan Baez door velen genoemd als inspiratiebron, door haar koos John Martyn, op zijn beurt van enorme invloed op gitaristen, voor de akoestische gitaar als instrument en zangeres Emmylou Harris is naar eigen zeggen door Baez beïnvloed. En dat zijn dan slechts twee namen, daarnaast zijn er nog de vele minder bekende folkmuzikanten, ook in ons land, die haar als voorbeeld zagen of nog steeds zien.

Dit jaar werd Joan Baez nog maar eens onderscheiden voor haar muzikale werk, dit keer met de 2011 Folk Alliance International Elaine Weissman Lifetime Achievement Award en een opname in de Grammy Hall Of Fame. Maar dat is niet het enige waar deze grande dame uit de folk om bekend is. Joan Baez is namelijk ook een icoon van de protestgeneratie, in 1956 hoorde ze voor het eerst van Martin Luther King en kocht ze haar eerste gitaar. Die twee gebeurtenissen blijven voortleven in haar muziek, met liederen tegen oorlog en voor burgerrechten, maar ook daarbuiten: door de jaren heen is zij altijd openlijk maatschappelijk betrokken gebleven. In de jaren '60 liep ze mee met demonstraties voor de Civil Rights Movement en vorig jaar mocht ze nog een Humanitarian Award ontvangen van het Children's Health Fund, een organisatie die zich bezig houdt met gezondheidszorg en de toegang daartoe voor minderbedeelde kinderen in Amerika. Op haar eigen website heeft ze nu boodschappen staan om onder meer de mensen in Egypte en Haïti een hart onder de riem te steken.

Joan Baez durft zichzelf uit te spreken, zij betuigde in 2003 haar steun aan de Dixie Chicks, die in Amerika verguisd werden nadat ze zich bij een optreden openlijk hadden uitgesproken tegen oorlog in Irak. Het tekent haar karakter, dat ook vele folkliefhebbers in ons land aanspreekt, niet vreemd dus dat het optreden in Muziekgebouw Frits Philips te Eindhoven al een flinke tijd uitverkocht is.

Een uitgebreide biografie van Joan Baez is te vinden op www.joanbaez.com en op Youtube staat een flinke verzameling filmpjes.