Assie Aukes stopt met onmiddellijke ingang zijn activiteiten voor schouwburg Odeon in Zwolle. Hij programmeerde er de afgelopen 27 jaar meer dan 300 folkconcerten en 11 folkfestivals. Sinds de komst van de nieuwe directeur Gijsje van Honk in 2005 gaat er communicatief veel mis. Irritaties stapelden zich bij Aukes op. Hij werd niet gekend in de programmering van een folkband. De betaling van folkmuzikanten - altijd handje contantje na het concert - moest opeens via de bank. En via via hoorde hij dat de directie het folkfestival wilde omvormen in een wereldmuziekfestival.
"Ik ben er helemaal klaar mee", zegt hij desgevraagd. In een brief aan folkvrienden verwoordt hij het diplomatieker: "De schouwburg in Zwolle is met de komst van een nieuwe directeur en de bouw van een grote theaterzaal in een stroomversnelling gekomen. Voor mijn gevoel ligt het accent het laatste jaar meer op vorm dan inhoud, maar ach, laat me maar niet te veel uitweiden. Laten we het er maar op houden dat de chemie tussen beide partijen is verdwenen..."
Het is Aukes duidelijk in het verkeerde keelsgat geschoten. Met ingehouden boosheid vertelt hij over de druppel die de emmer deed overlopen. Rond de nieuwe betalingswijze aan de folkmuzikanten ging het vorige week direkt mis na het concert van Pete Morton. Aukes: "Geen geld en de tourorganisator wist niks van betalen per bank. Hij had wel een door de adjunct-directeur ondertekend contract dat Pete cash uitbetaald zou worden... Vanuit de organisatie werd mij gevraagd of ik de gage niet wilde voorschieten. Toen ben ik voor het eerst in 27 jaar heel kwaad geworden... Afgelopen woensdag was er nog geen geld overgemaakt. Ik word daar indirect toch verantwoordelijk voor gehouden en dat wil ik niet langer."
Aukes, ook een actief medewerker aan Folkforum.nl, maakt een aangeslagen indruk. "Sinds de komst van de nieuwe directeur word ik steeds maar aan het lijntje gehouden wat betreft het boeken van nieuwe optredens", zegt hij. "Wat men precies wil, weet ik niet, want ik krijg mevrouw Van Honk, de directeur, maar niet te zien. Vorig jaar werd al aangekondigd dat mijn rol zou veranderen. Daarna volledige stilte. Dit jaar mag ik nog steeds niks boeken, omdat het budget nog niet bekend zou zijn. We zijn inmiddels dus in november, en het boeken wordt nu gedaan... Tussen neus en lippen werd eventjes door de adjunct gemeld dat de directeur het folkfestival wil omvormen tot een wereldmuziekfestival. Ik weet van niks. Het enige dat ik te horen kreeg is dat men met ingang van dit seizoen niet meer contant uitbetaalt, iets wat bij de meeste folkacts nog zeer gebruikelijk is."
Met het vertrek van Aukes is een einde gekomen aan 27 jaar organiseren van folkconcerten in Zwolle, begonnen vanaf 1979 in het kleine Papenstraattheater, in 1994 voor schouwburg Odeon. Het zullen er zeker meer dan 300 zijn geweest, nog los van de elf folkfestivals die vanaf 1991 in de Zwolse schouwburg zijn gehouden.
Wat er met de folkconcerten en het folkfestival in Zwolle zal gebeuren, weet Aukes niet. Feit is dat met ingang van het nieuwe seizoen de programmering in het intieme Papenstraattheater gehalveerd zal worden met de nadruk op experimenteel theater. Ook de Manegezaal is vanaf januari 2007 nog maar zeer incidenteel beschikbaar. Een daar gepland optreden van Ygdrassil moest dit seizoen daarom al gecancelled worden. Deze twee zalen waren uitermate geschikt voor nieuwe, jonge bands die nog niet zalen van 200-500 bezoekers kunnen vullen.
Onder de aanhef ‘Niets is voor altijd...' schrijft Aukes aan al zijn muziekvrienden ondermeer:
...Terugkijkend zie ik 26 prachtige jaren met elf geweldig mooie festivals. De samenwerking met mensen als Henk Huis in't Veld en Hein Spanjaard, respectievelijk oud-directeuren van het Papenstraattheater en Odeon heb ik als zeer inspirend ervaren. De concerten in het kleine Papenstraattheater zal ik m'n hele leven koesteren, want daar waren zeer memorabele bij...zoals in een verleden concerten met... Capercaillie, Ar Log. Malicorne, Albion Band, Flaco Jimenez, Madou, Cilla Fisher, Musikasz, Rosina de Peira e Martina, La Ciapa Rusa , Riccardo Tesi & Ritmia, Melusine, Silly Wizard, Roy Bailey & John Kirkparick, Kolinda, Carel Kraayenhof met verschillende groepen, Wolverlei, Dommelvolk, Irolt, The Watchman, The Poozies, Folk och Rackare, Ygdrassil, Orient Express, Dick Gaughan, Battlefield Band en Tannahill Weavers en nog ontelbare andere mooie concerten. De akoestiek en de directe sfeer van het Papenstraatheater waren voor de AVRO in de jaren '80 aanleiding om veel concerten in Zwolle op te nemen voor het folkprogramma Folk-live. Vanaf 1982 werden ook de meeste rechtstreekse uitzendingen voor dit radioprogramma vanuit dit theatertje werden verzorgd....
En:
...Langer dan m'n halve leven ben ik er mee bezig geweest en soms heb je dan het idee dat het eeuwigdurend zal zijn. Maar de Vlaamse groep Madou zong al in 1982 ‘Niets is voor altijd...'. Daarom wil ik, met pijn in m'n hart, iedereen, muzikanten, organisatoren en publiek, van harte bedanken alle inbreng om deze jaren te maken zoals ik ze ervaar, namelijk als onvergetelijk...
Via e-mail hebben we Gijsje van Honk, de directrice van theater Odeon De Spiegel, om een reactie gevraagd. Mevrouw Van Honk treedt liever niet in detail, maar laat weten graag met Aukes voor een verhelderend gesprek om de tafel te gaan zitten. Gijsje van Honk was vijf jaar directeur van theater De Schalm in Veldhoven toen ze medio 1999 werd benoemd tot directeur van het Munttheater in Weert. In 2005 nam ze in Zwolle het roer over van Hein Spanjaard.