Fabchannel, de Nederlandse website waarop gratis filmopnamen te zien zijn van concerten in Paradiso en de Melkweg, is op zoek naar Amerikaanse financiers. Het is in gesprek met grote bedrijven als Apple en Microsoft.

In het Financieele Dagblad zegt Fabchannel-directeur Justin Kniest te verwachten binnenkort te beginnen met de verkoop van concertopnamen van Fabchannel via iTunes, de muziekwinkel van Apple. Fabchannel werd onlangs in New York onderscheiden met een Webby Award, ook wel bekend als de internet-Oscar.

De unieke website bestaat sinds 2000 en heeft een bestand opgebouwd van bijna zeshonderd concerten, die gratis online zijn te bekijken. Vaak, maar niet altijd, gaat het om aankomende artiesten en groepen. Platenmaatschappijen van reeds doorgebroken acts geven Fabchannel vaak geen toestemming tot het maken van opnamen.

In Het Parool zei Justin Kniest onlangs dat vooral Amerikaanse platenmaatschappijen weinig voelen voor samenwerking met Fabchannel. Waarom zaken doen met een Hollands bedrijfje en niet met een ander, is de redenering. Kniest: ''Maar dat is 't 'm nu juist: er zijn nog geen anderen.''

Zie ook www.fabchannel.com.