Zilveren invloedrijk klein label Free Reed
uitvoerig belicht in New FolkSounds
Nummer 81 van het Nederlandse folktijdschrift New Folk Sounds bevat een behartenswaardig artikel over Free Reed, het idealistische kleine folklabel uit Derby. Free Reed bestaat 25 jaar. Michiel van Harten van NFS sprak uitvoerig met Neil Wayne, de bevlogen man achter dit voor de Engelse folkrevival zo invloedrijke label. Het verhaal handelt over Wayne als folkimpressario, als concertina-fanaat, als folkblad-uitgever, als platenverkoper, als muzikant, maar natuurlijk vooral over Neil Wayne als bezielde album-bakker. Enkele citaten:
…Wayne: "Het opnemen van The Transports van Peter Bellamy is voor mij een hoogtepunt. Dit hoewel de kosten van het dubbelalbum door de vele zangers, bijzondere arrangementen, meespelend orkest en dure sessiemuzikanten, hoger waren dan verantwoord was.'…
…De enthousiaste Wayne vond vervolgens dat er nog een dubbelconceptalbum moest komen. The tale of ale van Vic Gammon, handelde over de Engelsen en hun bier (…) Financieel was het project wederom duidelijk minder doordacht dan muzikaal. Wayne: 'Ik was te ambitieus. Er ontstonden problemen met de bank. De twee platenwinkels die ik destijds bezat liepen inmiddels ook niet meer naar verwachting. Een bescheiden verkoop uit mijn concertina-collectie bracht enige verlichting.'…
Om de oude schulden te kunnen betalen gebeurde dat jaren later opnieuw. …Wayne: 'Toen ik vervolgens het meest antieke deel van mijn concertinacollectie verkocht aan het Hornimanmuseum in het zuiden van Londen, was er opeens geld genoeg voor voor nieuwe producties van Free Reed.'…
…Wayne: 'Net verschenen is een Fairport Convention box met vier cd's, Fairport unConvention, ter ere van het vijfendertigjarig bestaan van deze groep. Deze bevat drieënzeventig nog nooit uitgebrachte opnamen, en kostte liefst 45000 pond, een commerciële zelfmoord dus. Gelukkig stromen de bestellingen binnen, vooral uit Japan en Amerika. In de toekomst hebben we soortgelijke plannen met onder andere Nic Jones, Ashley Hutchings en Dave Swarbrick. Veertigplus materiaal dus.'...
Dancas Ocultas
Ron Janssen sprak met Artur Fernandes, de voorman van het Portugese accordeon-kwartet Dancas Ocultas, dat vorig jaar januari opzien baarde met haar eerste concert in Nederland tijdens het International Folk Festival in Tilburg. Janssen legde Fernandes ondermeer de vraag voor 'Hoe zou je jullie muziek omschrijven'. Hier het antwoord van Fernandes:
... "We creëren nieuwe muziek voor een wat ouder instrument. De diatonische accordeon heeft een aantal beperkingen. We maken ons daar niet druk over, maar gaan net uit van de dingen die wel kunnen met dit instrument. Van de andere kant worden de instrumenten van de accordeonfamilie vaak geassocieerd met virtuoze solisten. Wij willen de expressieve kant van het instrument benadrukken door met elkaar te communiceren via de collectieve emotie. Wij spelen dus niet vanuit een traditionele basis, maar vanuit de eigen composities die speciaal voor dit kwartet door ons geschreven worden. We halen als het ware het instrumenten uit de folkloristische context en bestuderen de natuurlijke wil van het instrument.'...
Dhafer Youssef
Mystieke gevoelige muziek staat op de twee cd's die de Tunesische oud-speler/zanger Dhafer Youssef uitbracht. Luther Zevenbergen sprak met hem:
…Eigenlijk zie ik mijn muziek niet echt als fusiemuziek. Ik zie het meer als muziek die iedereen kan begrijpen. Ik denk dat luisteren naar muziek zoiets is als taal. Als je geen Arabisch verstaat heb je niets aan Arabische tekst. Daarom zing ik weinig in het Arabisch. Meestal zing ik geen tekst, maar gewoon klanken. De stem is het eerste instrument van de mens. Daarom is het voor mij gewoon muziek, het maakt weinig uit of ik nu uit Tunesië kom of de Arabische wereld. Het belangrijkste voor mij is om eerlijk te zijn ten opzichte van mezelf. Ik vertel niemand wat ze moeten denken of vertel geen verhalen, bijvoorbeeld over mijn geboorteplaats in Tunesië. Het is beter om te concentreren op pure muziek, daarin kan ik mezelf ontdekken. En daarmee is het een vorm van muziek en taal die iedereen kan begrijpen.' (…) 'Ik start met een compositie of thema, die ik geschreven heb. Nou ja, ik schrijf het dan niet op, aangezien ik nooit oefen. Daarom leren de muzikanten het direct van mij en sommigen schrijven het dan op. Vanuit die compositie gaan we improviseren en wat er dan gaat gebeuren, weten we nooit…
Poolse groep Stara Lipa
Eelco Schilder raakte onder de indruk van de cd Vivum van de Poolse groep Stara Lipa. Na een gesprek met een van de groepsleden komt hij tot een verhaal waaruit we het volgende citeren:
…De groep beperkt zich niet tot de Poolse muziektraditie (…) Ze gebruiken alles wat ze mooi vinden en wat een sfeer heeft die hen aanspreekt. Zo begint hun debuut-cd met een gebed in het oud Zweeds en zijn er naast Poolse liederen, ook een aantal van oorsprong Franse stukken te beluisteren. Het past ook bij hun muziek om zich niet tot de Poolse traditie te beperken…
…Ze proberen niets te kopiëren, traditionele muziek is slechts een bron waar ze uit putten en dat wordt vermengd met hun eigen kijk op het leven (…) Ze luisteren ook veel naar nieuwe groepen om te leren hoe zij met het oude materiaal omgaan. Vooral Scandinavische groepen als Hedningarna lijken een grote invloed te hebben op hun manier van werken…
CD's
Verder bevat New Folk Sounds, naast een recensie over het Blue Highways Festival en een uitgebreide internationale zomeragenda, artikelen over: Cornelis Vreeswijk, Garva, Droeh Nankoe, Sarah Harmer, Tift Merrit, Cran, DJ Wizard, Lokua Kanza, Die Naye Kapelye, Salif Keita, Wè-nun Henk en Flip Kowlier.
In de rubriek cd-recensies gaat het over zo'n zeventig cd's. Om er aantal te noemen: Ygdrassil, Ian F Benzie, Cara Dillon, Solas, Cathy Ryan, Kathryn Tickell, David Olney, Kristina Olsen, Opa Cupa, Mudejar, Hoessein Alizadeh & Madjid Khaldj en het nodige Scandinavische werk als dat van Petri Hakala & Markku Lepistö, Maria Kalaniemi & Marianne Maas & Olli Varis, Jepokryddona en Mikael Fröjdö & Niklas Nyqvist. Ook worden er zo'n negen gitaar-cd's besproken.