De bezoeker stapt in de verschillende werelden waar muziek wordt ervaren, zoals in concertzalen en op straat. Interactieve installaties laten hem zelf onderdeel van de tentoonstelling worden. Er is een uitgebreid programma van workshops, optredens en films. Op de site muziektentoonstelling.nl kan iedere liefhebber zijn favoriete muziekclip plaatsen en stemmen op cross-over bands die in het museum kunnen komen optreden. De tentoonstelling wordt officieel geopend op 9 oktober door Ronald Plasterk, Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Als de bezoeker heeft kennisgemaakt met het verschijnsel muziekreis en cross-overs, vertakt de tentoonstelling zich naar vijf muzikale hoofdsteden van dit moment. Tokyo, Bamako, Rio de Janeiro, New York en Berlijn: wereldsteden, die door muziekkenners als belangrijke ontmoetings- en broedplaatsen worden gezien. Tokyo kenmerkt zich door de grote variatie in consumptie en productie. Er zijn uiterst gespecialiseerde platenwinkels te vinden met bijvoorbeeld uitsluitend Javaanse popmuziek. Bamako, de hoofdstad van het Afrikaanse land Mali, is een ander belangrijk muziekcentrum. Traditie en vernieuwing gaan er hand in hand. Rio de Janeiro is knooppunt en doorgeefluik voor de ontmoeting van muzikanten en muziekstijlen. De laatste jaren is het een belangrijke bron voor nieuwe, internationale stijlen gebleken. Vanuit de rest van Brazilië komen veel muzikanten naar de stad in de hoop met hun muziek door te breken en hiermee geld, roem en status te bereiken.
Berlijn is momenteel de meest levendige Europese muziekstad waar veel muzikanten uit verschillende stromingen actief zijn. Bezoekers ontdekken de hotspots, de plekken waar het nu gebeurt, clubs en studio's. Een vijfde, zeer belangrijk centrum van muziek met grote invloed op de rest van de wereld, is New York. Het is in de loop van de geschiedenis een verzamelplaats voor zowel nationale als internationale vernieuwers geweest en gebleven. De tentoonstelling eindigt in Nederland, waar wordt ingezoomd op muzikale invloeden vanuit de voormalige koloniën. De Indiërs in Den Haag lieten het stijve Nederland van de jaren vijftig kennis maken met de rock-‘n-roll, die zij in Indonesië op de Australische radio gehoord hadden. De Surinamers speelden toen al jazz op de Zeedijk. In de jaren tachtig werd Amsterdam een ware wereldstad voor muziek.
In de tentoonstelling staan installaties waarin geluid, (bewegend) beeld en fysieke bewegingen worden gebruikt om een interactie met de bezoeker te bewerkstelligen. Deze interactie is zodanig vertaald dat de bezoeker zelf onderdeel van de tentoonstelling wordt. Zo krijgt de bezoeker een eigen sambaritme toebedeeld op het moment dat hij Rio de Janeiro ‘binnenstapt'. Samen met andere bezoekers ontstaan er nieuwe ritmes. In een volgende zaal kan de bezoeker zijn licht opsteken in Berlijn. Met behulp van een grote schijnwerper dwaalt hij bij nacht door de stad en neemt een kijkje bij de vele jamsessies en concerten die daar tot in de vroege uurtjes doorgaan.
Bij de tentoonstelling hoort ook een website: www.muziektentoonstelling.nl. Liefhebbers van muziek worden uitgenodigd om bij verschillende thema's van de tentoonstelling hun favoriete muziekclip te posten die dan een plek kan krijgen in de tentoonstelling. Ook kan er op de site gestemd worden op cross-over amateur-bandjes. De band met de meeste stemmen komt optreden in het museum.
Museum Volkenkunde en het Leids Wereldmuziekpodium De X organiseren samen een niet te missen concertreeks. De optredens vinden afwisselend bij De X en in Museum Volkenkunde plaats. Kijk voor dit speciale aanbod en het volledige activiteitenprogramma op www.volkenkunde.nl.
De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt met steun van de Mondriaanstichting en Fonds 1818.
Concertreeks, georganiseerd door Museum Volkenkunde i.s.m. het Leids Wereldmuziek Podium De X:
12 okt. 15.00 uur, Museum Volkenkunde
Boi Akih Trio, (Monica Akihary zang, Niels Brouwer gitaar, Sandip Bhattacharya
tabla, percussie) met inleiding door Wim Manuhutu, directeur Moluks Historisch Museum, Utrecht.
www.boiakih.com
18 okt. 21.00 uur, Tuinzaal van Sociëteit De Burcht
Stricat (Theo van Tol accordeon, Gijs Levelt trompet en Bokkie Vink cimbaal)
www.stricat.com
16 nov. 15.00 uur, Museum Volkenkunde
Tale of Three Cities: Sean Bergin en Rogerio Bicudo
www.seanbergin.nl en www.melomusic.nl
29 nov 21.00 uur, Tuinzaal van Sociëteit De Burcht
A Fula's Call (Omar Ka zang, gitaar, Mark Alban Lotz piccolo fluit, bansuri, Raphael Jean Baptise
Vanoli gitaar, Afra Mussawisade, wereldpercussie)
www.lotzofmusic.com
30 nov 15.00 uur, Museum Volkenkunde
Gandhi Bazaar (Esra Dalfidan zang, B.C. Munjanath Indiase percussie, jon, konnakol, Eric Monfort
cajon, marimba, percussie, Raphael Vanoli gitaar, Ned McGowan fluiten)
www.musicworldseries.nl
Herfstvakantieprogramma
11 tm 26 oktober 2008 In de herfstvakantie zijn workshops Braziliaanse muziek door Edson Gomes en workshops djembé geprogrammeerd (zie voor de exacte programmering www.volkenkunde.nl , vanaf 1 oktober).
De zondagmiddaglezingen die Volkenkunde ook dit seizoen weer maandelijks organiseert, gaan over uiteenlopende actuele onderwerpen. Gerelateerd aan de tentoonstelling MUSIC IN MOTION:
9 nov, 15.30 uur: Joep Pelt, muzikant over zijn muziek, de invloeden en inspiratiebronnen.
MUSIC IN MOTION
Langs de wereldsteden van de muziek
BAMAKO - RIO DE JANEIRO - NEW YORK - BERLIJN - TOKYO
Tentoonstelling in Museum Volkenkunde | 10 oktober 2008 tm 23 augustus 2009
Steenstraat 1 | Postbus 212, 2300 AE Leiden | T 071 5168 800 |
Volkenkunde is open op dinsdag tm zondag 10.-00-17.00 uur.
Het museum is gesloten op 3/10, 25/12, 1/1, 30/4 en op maandagen (behalve 13/10, 20/10, 22/12, 29/12, 16/2, 23/3, 13/4, 27/4, 4/5 en 1/6)
Museumentree tentoonstelling:
Volwassenen: € 8,50
Kinderen (4-12), CJP en 65+: € 5,00
MK: € 1,00 toeslag
Iedere woensdag gratis naar de vaste tentoonstelling en voor € 1,00 naar MUSIC IN MOTION.