Singer-songwriter Elliott Smith: alternatieve melancholicus
- door Henk -
Singer-songwriter Elliott Smith is dood. Hij heeft naar alle waarschijnlijkheid afgelopen dinsdag in de woning van zijn vriendin in Los Angeles d.m.v. zelfmoord een einde gemaakt aan zijn leven. Hij is 34 jaar oud geworden. Elliott Smith is geboren in Nebraska. Hij heeft vijf soloalbums gemaakt. Smith brak internationaal door met het nummer "Miss Misery", dat hij schreef voor de film "Good Will Hunting", met in de hoofdrollen Robin Williams, Ben Afleck en Matt Damon. Voor dit nummer werd hij genomineerd voor een Oscar. Elliott Smith heeft zijn zesde album, "From a basement on the hill", niet meer kunnen afmaken. Onlangs bracht hij een single uit in een beperkte oplage, die snel uitverkocht was.
Elliott Smith was een alternatieve melancholicus. Hij maakte donkere, introspectieve muziek over thema's als eenzaamheid en gebroken relaties. Hij werd vergeleken met o.a. Nick Drake en Elvis Costello, die hij zelf zijn "grote held" noemde. Zijn eigenzinnige aanpak plaatste hem nogal eens in de hoek van de folk-punk troubadour.
Steven Paul (Elliott) Smith werd geboren op 6 augustus 1969 in Omaha, Nebraska. Hij bracht zijn kinderjaren door bij Dallas, Texas. Daar kreeg hij op zijn negende de eerste muzieklessen. Een jaar later won hij een prijs met een eigen compositie. In Portland, Oregon, volgde hij de highschool. Tot zijn eindexamen in '87 zat hij daar in de band Stranger Than Fiction.
Op Hampshire College in Amherst, Massachusetts studeerde hij folisofie en politieke geschiedenis. In zin studententijd was Elliott bekend onder de naam Elliott Stillwater-Rotter. Hij richtte de band "A Murder of Crows" op. Later trad hij toe tot de wat bekendere band "Heatmiser". In die tijd begon hij ook als solomuzikant te werken.
Elliott Smith heeft vijf albums gemaakt, plus een aantal cd-singles:
- Roman Candle ('95) met songs die hij op zijn eigen zolder had opgenomen.
- Zijn officële debuut-album later dat jaar 'Elliott Smith'
- Either/Or ('97)
- XO ('98)
- Figure 8 ('00)
Elliott Smith worstelde verschillende jaren met een alcoholprobleem. Hij zong daar ook dikwijls over in zijn liedjes. Voor platenfirma DreamWorks werkte Smith aan een nieuw album, de opvolger van " "Figure 8". Maar het project leek niet te vlotten.
Desondanks had hij minstens één grote kracht: hij had de literaire gave om de gewone dingen des levens te transformeren tot iets aparts. Met zijn rustige engelenstem en eenvoudig gitaarspel kon hij boeien. Aanvankelijk was eenvoud in de arrangementen zijn kracht. Later werd zijn muziek wat voller gearrangeerd. In een interview met Tod Nelson van Amazon.com na de release van zijn laatste cd Figure 8 gaat hij daar nader op in:
Amazon.com: Your early work is so stark and spare and acoustic and the new stuff is so lush and intricate and orchestrated. Do you think you would have recorded the same way you are now if you had had the resources to do it then?
Smith: At least some songs I would have recorded with a lot more stuff on them. I just couldn't because I didn't have access to it at first. Some of them would have been the same--they would have been just four tracks and acoustic and stuff. At the time, the whole Northwest was considered to have a sound, you know? And I'm sure there was part of me that wanted to kinda go against that in some way or another. But, yeah, some songs I would have blown up if I could have, but I just didn't have very many instruments around, you know? And I didn't feel like taking all my shit over to a friend's house with a piano. I'd rather just play that part on a guitar or something.
Amazon.com: Do you think your music is evolving or is it just different?
Smith: It might be evolving but I wouldn't say it's progressing. I don't think that people necessarily get better or worse, they just kind of move sideways. Or maybe I just don't like thinking of things that way. Everything you do can't be better than the last thing that you did. And it's not about being better than something else; it's just about making it different from something that I already knew I could do. And the only point to that is just so that I don't get bored.
Amazon.com: You've achieved quite a bit of success over the past few years and it seems that with success comes a bit of fear about losing it all. Do you have fears about that?
Smith: No, not really, because I have big defenses against receiving a compliment and actually carrying it around with me. I mean, compliments are nice, but I don't think it's any accident that there's so many people who have a hard time accepting them, even though they know that they're nice. It's like you don't want to let in the little bomb that might go off later when it's retracted. I've been really lucky in the last few years. I don't expect it to always be like that. And I know what it's like to not be like that….