De Vlaamse radioproducer en schrijver Dree Peremans is in Portugal plotseling overleden aan een hersenbloeding. In Nederland is zijn naam niet heel bekend, maar in Vlaanderen was hij een van de markante persoonlijkheden uit de muziek- en radiowereld. Hij combineerde muziek en verhalen uit de hele wereld in bijzondere radioprogramma’s, voorstellingen en boeken.
Dree Peremans was eind jaren ’60 samen met zijn neef Hubert Boone een van de medeoprichters van folkgroep De Vlier in de tijd dat Vlaanderen een heropleving van de Vlaamse folk beleefde door toedoen van artiesten als Wannes van de Velde en Rum. De Vlier was later ook van grote invloed op de Nederlandse groep Dommelvolk.
Via de muziek kwam Peremans in 1970 bij de toenmalige BRT terecht. Op Radio 1 maakte hij De Groote Boodschap over folkmuziek, maar het was vooral het zondagavondvullende programma Het einde van de wereld dat tot de verbeelding van een grote groep luisteraars sprak. Het programma was ‘een radioreis in tijd en ruimte’ met verhalen, sprookjes en muziek uit de hele wereld.
Met zijn Groep 1544 wijdde hij eind jaren ’70 een album aan de liederen uit het Antwerps Liedboek dat in 1544 verscheen. Alom waardering kreeg Peremans voor de grote muziekproducties die hij voor de BRT maakte. In 1985 was daar de IJslandsuite, liederen rond de visserij, gevolgd door Het Zwarte Goud, over de geschiedenis van de Limburgse steenkoolmijnen. Daarop volgde Vive le Geus, met bekende en minder bekende geuzenliederen. Ook wijdde hij een aantal albums aan de liedboeken die in de vergetelheid dreigden te raken. Het eerste deel bevat werk van Jan Frans Willems, het tweede deel van Edmond de Coussemaker. Een van de bekendste nummers van het eerste album is Het heertje van Maldegem waarop zanger Patrick Riguelle voor het eerst in het Nederlands zingt met de groep Kadril. Een samenwerking die tot de hoogtepunten van de Vlaamse folk kan worden gerekend.
Hij schreef in 2006 over de populariteit en de voorgeschiedenis van de Vlaamse folk een belangwekkend boek, Naar de bronnen van de folk. Later volgde in 2010 Dirk van Esbroeck Reiziger, een biografie over de voorman van de legendarische Vlaamse folkgroep Rum en in 2016 is er dan Wannes hier is hem terug, de veelgeprezen biografie over Wannes Van de Velde.
Al deze activiteiten van Dree Peremans hebben zeker voor een groot deel bijgedragen aan de populariteit van de Vlaamse folk rond de eeuwwisseling. Erwin Libbrecht van de groep Kadril en als eigenaar van Wild Boar Records spin in het web van de Vlaamse folk formuleert het zo: “Zonder Dree Peremans was er geen Kadril geweest...”
Dree Peremans, 26 december 1949 – 25 februari 2022
In een reactie schrijft Bert Spin (accordeonist van Dommelvolk):
De Vlier en het latere Brabants Volksorkest waren toendertijd belangrijk voor het repertoire van Dommelvolk. We vonden het een onderdeel van ons erfgoed. Zeker voor het instrumentale gedeelte, de dansen. De bezemdans bijvoorbeeld. Veel daarvan hadden versies met hun oorsprong in de Kempen. Sommige groeiden uit tot klassiekers (De krebbel anyone?). Dree Peremans heb ik nooit gekend jammer genoeg. Zo te lezen had ik daar wel gezellig een tripeltje mee kunnen drinken.