Op vrijdagavond 11 november viert Rembetika vzw, dat ondermeer dit festival in Brugge voor de achttiende keer organiseert, haar twintigjarig bestaan. Rembetica streeft ernaar minder bekende muziek een podium te bieden. Kwaliteitsbewaking staat daarbij hoog in 't vaandel. ‘Want' , zo stelt de organisatie, ‘hoe gelukkig we ook mogen zijn dat wereldmuziek de weg naar vele podia gevonden heeft, des te ongelukkiger moeten we zijn met de behangpapierfunctie die deze muziek gekregen heeft. De flinterdunne arrangementen, de verpopping, de klap-in-de-handjes stijl, het verzuipen van het luisterlied,... zijn slechts enkele van de negatieve uitwasemingen in de wereldmuziek."
Het festival omvat elke dag vier concerten. 's Ochtends om 11:30 uur in de Orgelzaal Stedelijk Conservatorium op het Muntplein 7, ‘s middags om 15:30 uur in De Biekorf op de Kuiperstraat 3 en 's avonds vanaf 20 uur een dubbelconcert in de Stadsschouwburg aan de A. Willaertstraat 2. Deze drie locaties liggen op nauwelijks vier minuten wandelen van elkaar.
Vrijdag 11/11
11:30 uur: Eva de Roovere /Gerry De Mol - Orgelzaal Stedelijk Conservatorium.
15:30 uur: O'Tchalaï - De Biekorf
20:00 uur: Dubbelconcert Olla Vogala en Zuiderwind / Southern Wind - Stadsschouwburg
Zaterdag 12/11
11:30 uur: Lieven Tavernier - Orgelzaal Stedelijk Conservatorium.
15:30 uur: Woody - De Biekorf
20:00 uur: Dubbelconcert Fluxus & Hoover Dog en Eleanor McEvoy - Stadsschouwburg
Zondag 13/11
11:30 uur: Philippe Thuriot - Orgelzaal Stedelijk Conservatorium
15:30 uur: Ishtar - De Biekorf
20:00 uur: Dubbelconcert Marwan Zoueini en Nikos Kypourgos & band - Stadsschouwburg
De entree voor de ochtend- en middagconcerten is telkens 8 euro, voor de avondconcerten elk 15 of 22 euro (alle prijzen exclusief reservatie). Dagkaart 25 of 30 € (excl. reservatie). In de Stadsschouwburg zijn er zitplaatsen op eerste of tweede rang. In de andere zalen is er geen onderscheid en zijn de plaatsen niet genummerd. Reserveringen via: Stadsschouwburg 003250 44 30 60, www.tinck.be , Balie In&Uit Brugge, 't Zand 34 (concertgebouw).
Eva de Roovere / Gerry De Mol
Eva de Roovere was de helft van het cabaretduo Eeef & Coo, maar maakte faam als zangeres van de Vlaamse groepen Kadril en Oblomow. Gerry De Mol is de oprichter en leider van Oblomow. Samen maakten ze eind 2003 de intimistische cd Kleine Blote Liedjes. Sindsdien kent heel Vlaanderen het nummer ‘Op een hoopje'. Herman van Veen hoorde het ook, werd fan en nam een aantal van hun nummers op in zijn repertoire. Nu is er de opvolger ‘Min en Meer'. Het nieuwe theaterprogramma is naar dat album genoemd. Het hart van de sound wordt nog steeds gevormd door subtiel en soms rootsy akoestisch snarenspel plus prachtige zang... Melancholie en gelaagdheid; zwaarmoedigheid ligt op de loer. Maar De Mol en De Roovere weten dat met humor te voorkomen. Meestal subtiel toegepast in instrumentale of tekstuele knipoogjes. Eva De Rovere klinkt bewogen als nooit tevoren in Brels ‘Teder Hart'. Zij weet steeds beter emotie in haar zang te leggen.... De Mols vocale inbreng groeit niet enkel in kwantitatief opzicht maar ook kwalitatief. ‘Blokje om', de cover van de Tom Waits-song, is ook al zo'n topper in het nieuwe repertoire. Op de Vlaamse radio zijn de singels ‘Min en Meer' en ‘Vervellen' geregeld te horen.
Eva De Roovere en Gerry De Mol
Hoewel ze zich in hun nieuwe theaterprogramma door nog twee andere muzikanten laten begeleiden doen ze het in Brugge nog een keer met z'n tweetjes. Twee stemmen, een hoop snaarinstrumenten, wat percussie en een klarinet...
Zie ook: http://www.kleinebloteliedjes.com
O' Tchalaï
O' Tchalaï bestaat uit Pascale Trussart, Monique Gelders en Alexander Furnelle. Sinds 1992 heeft O' Tchalaï op verschillende festivals gestaan. Zo zijn zij te gast geweest op het Festival des Arts Forains, op het Fête de la Musique en deze zomer nog op het Triskel Festival in het Limburgse Merkelbeek. De drie Walen hebben begin dit jaar het album ‘Au Gre Du Vent'uitgebracht. In hun Franstalig repertoire hoor je invloeden uit Oost-Europa, de Balkan en gypsie-muziek.
Op het Triskel-festival zorgde de gepassioneerde zangeres/accordeoniste Monique Gelders voor een hartverwarmende dosis Oost-Europese en balkan-melancholie, geïnspireerd terzijde gestaan door Pascale Trussart (viool en zang) en Alexandre Furnelle (contrabas, zang, percussie). Dat zal nu niet anders zijn.
Zie ook: www.otchalai.be
Olla Vogala
Tien jaar Olla Vogala, tien jaar Cultuurcentrum Brugge en twintig jaar Rembetika, worden met heel veel toeters en bellen gevierd. Olla Vogala is Vlaanderens breedst geörienteerde orkest. Uitstekende muzikanten, perfect samenspel en mooie, vaak gedurfde arrangementen maken deze groep tot een absolute topper. En, alsof dertien muzikanten op het podium nog niet genoeg is, komen er nog gastzangers en -zangeressen bij. Naast vaste vocale waarden Djamel Berrezzeg en Ludo Vandeau zijn er ook Luciano Catapano uit Italië, Stella Khumalo uit Zuid-Afrika, en nog een aantal andere gasten.
Stella Khumalo
Olla Vogala: Wouter Vandenabeele (viool, presentatie), Stefaan Smagghe (viool), Luc Degezelle (viool), Dirk Moelants (viola da gamba), Luc Vanden Bosch (drums/percussie), Marc De Maeseneer (saxen) en Anne Niepold (diatonische accordeon), Koen van Roy (saxen), Bert Bernaerts (trompet), Marakchi (darbuka, bendir), Arne Van Dongen (contrabas), Ludo Vandeau (zang), Djamel Berrezzeg (zang).
Zie ook: www.ollavogala.com
Zuiderwind / Southern Wind
Première van de productie van CrossRoads South Africa in een coproductie met het Cultuurcentrum Brugge en Brugges Festival! Wouter Vandenabeele (arrangementen) en Stella Khumalo (stemmencoach) maakten een selectie uit de diverse facetten van de Zuid-Afrikaanse muziek: van township tot gospel tot pop. Drie jonge Zuluzangeressen en één zanger interpreteren nieuwe versies van hun eigen muziek. De stemmen werden als het ware van de straten in Durban geplukt. Geen van hen heeft (een grote) ervaring. Wél een grote ervaring hebben de Zuid-Afrikaanse gitarist en percussionist en de kern van zes Olla Vogala muzikanten. Aan dit project gingen een lange voorbereiding en een lang leerproces vooraf.
Lieven Tavernier
Wie kent niet De fanfare van honger en dorst, gezongen door Jan de Wilde of Gerard van Maasakkers. De man die deze schoonheid uit zijn pen toverde is hier minder bekend. Het is de Gentse singer-songwriter Lieven Tavernier. Van hem verscheen dit jaar zijn derde album, het prachtige Niet Voorbij. Het bevat elf songs in een rootsy Amerikaans idioom, soms uitbundig, meestal verstild. Bescheidenheid klinkt door in zijn zachte, vriendelijke om niet te zeggen verlegen stem. Hij zingt poëtische teksten, vol gevoel en weemoed. De onderwerpen liggen dichtbij. Hij zingt over het dorp, over zijn broers Jozef en Jan, over de sneeuw, over vader Antoine, wandelen aan zee, over jaloezie in ‘Valerie', over de seizoenen, over de dood. Voor je 't weet hang je aan zijn lippen. En raak je ook ontroerd.
Lieven Tavernier (zang, gitaar) wordt begeleid door Yves Meersschaert (piano, Hammond, accordeon), Nils De Caster (pedal steel, gitaar, backing vocals) en Mario Vermandel (elektrische bas, contrabas).
Zie ook: www.lieventavernier.be
Woody
De liedjes van Woody Guthrie zorgen voor een gezellige, warme en vooral muzikale voorstelling voor jonge kinderen (vanaf 4 jaar tot 94 jaar) met allerlei prachtige muziekinstrumenten, fijne liedjes, Jan De Smet (De Nieuwe Snaar) en contrabassist Arne Van Dongen (ondermeer Panta Rhei en Olla Vogala). Woody Guthrie (1912-1967) dé Amerikaanse folklegende, was sociaal bewogen en schreef meer dan duizend liedjes, ook voor jonge kinderen. De heldere vertalingen van Frank Vanderlinden, de vrolijke arrangementen van Jan De Smet (De Nieuwe Snaar), en de swingende contrabas van Arne Van Dongen maken deze familievoorstelling tot een onweerstaanbaar geheel.
Fluxus & Hoover The Dog
Viool, accordeon, bouzouki, gitaar, diatonisch accordeon, sopraan-, alt- en tenorsax, elektrische en akoestische bas, doedelzak, fluiten, schalmei, klarinet, sopraan- en altdraailier, percussie en zang. Zeventien instrumenten en twee stemmen, onder de roepnaam Okavanga. Het is de resultante van een intense samenwerking tussen de folkgroepen 'Hoover The Dog' uit Wales en de jonge dynamiek van het Vlaamse Fluxus. De voorstelling was eerder te zien in België, Wales en Tsjechië en komt nu in een gebalde, stevige compactversie naar Brugge.
Hoover The Dog bestaat uit drie oude rotten in het vak. Met name fiddler John Hymas kleurt de keltische klanken en Britse songs met zijn klassieke achtergrond en zijn voorliefde voor jazz. Hoover The Dog heeft een album opgenomen dat deze maand uitkomt. Okavango trekt rond deze tijd de studio in om hun gezamenlijk project op te nemen. De release valt samen met het tienjarig bestaan van Fluxus, dat in Leuven gevierd wordt tussen kerst en oud&nieuw.
Samenstelling Okavanga: John Hymas (viool), Paul Hutchingson (accordeon), Tony Harris (bouzouki, gitaar, zang), Greet Garriau (zang, diatonisch accordeon), Paul Garriau (draailier, gitaar), Koen Garriau (tenor-, sopraan-, altsaxofoon), Sam Van Ingelgem (fretless & acoustische bas), Geert Simoen (percussie) en Stefan Timmermans (fluiten, doedelzak).
Zie ook: www.hooverthedog.com en www.fluxusmusic.be
Eleanor McEvoy
Vorig jaar kwam van de Ierse Eleanor Mc Evoy het album Early Hours uit. Het bevat dertien tracks, waaronder een instrumentale fiddletune en een traditional, de rest is eigen werk tegen de poppy kant aan.
Eleanor Mc Evoy
Toen ze in 1992 doorbrak met haar song Only A Woman's Heart waarmee ze de naam gaf aan het gigantisch veel verkochte Ierse stemmen-album, zocht ze het meer in de traditionele hoek. Haar ontwikkeling smaakt het publiek. Mc Evoy is al lang niet meer enkel in Ierland gevierd. Vorig jaar nog waren al haar concerten in alle grote zalen van het Verenigd Koninkrijk volledig uitverkocht. Tot voor kort was Eleanor alleen te beluisteren met haar band, maar sporadisch begon ze ook solo (stem, gitaar, viool) op te treden. Zoals in 2004 in Paradiso in Amsterdam waar de recensente opmerkte: "Deze vrouw schoot recht naar het hart". IJzersterke teksten, schitterende melodieën en een stem uit de duizend. "Only a Woman's Heart" kan spreken zoals deze grote Ierse dame.
Zie ook: www.eleanormcevoy.net
Philippe Thuriot
Chromatisch accordeonist Philippe Thuriot ('68) is een uitstekend breedgeoriënteerd muzikant en is thuis zowel in jazz, cross-over, wereldmuziek als in klassiek. Naast tal van projecten kennen we hem ook als indrukwekkende vaste begeleider bij Catherine Delasalle. Philippe is een van de muzikanten op wie Dick van der Harst van het Muziek Lod graag een beroep doet. Hij is klassiek geschoold en speelt onder meer in het Prometheus Ensemble. Zoals hij zelf zegt, zal "hij zich een weg banen op traditie en een eigen verwerking hiervan". Het wordt een kronkelig pad waarop Thuriot de weg soms kwijtraakt. Althans, dat is zijn bedoeling.
Accordeonist Philippe Thuriot gaf na zijn studies in Antwerpen en Kopenhagen vooral solorecitals met traditioneel accordeonrepertoire. Al gauw vond hij zijn weg in hedendaagse muziek. Sinds 1998 is hij actief in het muziektheater met onder meer producties van Het muziek Lod (begin dit seizoen was hij nog te zien in Titus Andonderonikustmijnklote van Walter Hus en Jan Ritsema.), Walpurgis, Limelight en Tirasilla. Ondertussen blijft een oude liefde bovendrijven: improvisatie, compositie en "Jazz-Musette". Hij geeft er vorm aan via eigen projecten: trio "World's Most Comfortable Zigzagorchestra" en een duo met Kristof Roseeuw (contrabas). Hij is weer hersteld van een hersenbloeding die hem eind juni vorig jaar trof in Griekenland. Hij raakte onwel tijdens de eerste van twee uitvoeringen van The world and Manos Hadjidakis, een prestigieuze project onder muzikale leiding van Wouter Vandenabeele (Olla Vogala).
Ishtar
Met hun programma TroubAmour sprokkelde de Vlaamse groep Ishtar liefdesliederen van troubadours uit heel Europa. Ishtar verzamelde de pareltjes van de Europese volksmuziek en bewerkte de liederen voor hun ensemble. Ze zingen de liederen in de originele taal, maar naast de zang zijn het vooral de arrangementen (van bassist Michel Vangheluwe) die opvallen. Het gaat om kleurrijke composities met opzwepende ritmes of juist ingetogen. En dat alles met respect voor de oorspronkelijke boodschap. Ishtar, de Babylonische godin van de liefde, gaf haar naam aan dit gezelschap van klassiek geschoolde muzikanten die een grote passie en fascinatie voor de oude Europese volksmuziek delen.
Ishtar
Samenstelling: Soetkin Baptist (zang), Ann Vandaele (zang), Els Vandaele (zang), Joost Van Brussel (zang & accordeon), Marleen Vandaele (viool), Korneel Taeckens (altviool & percussie), Hans Vandaele (cello & zang), Lode Cartrysse (hobo & althobo), Frank Markey (klarinet, saxen & tamboer) en Michel Vangheluwe (contrabas, piano, gitaar, arrangementen en composities).
Zie ook: www.ishtar.be
Marwan Zoueini
Afgestudeerd aan het conservatorium van Beiroet (Libanon), auteur van het werk "La musique et ses frontières", gevierd lesgever en bijna dertig jaar podiumervaring: dit is het visitekaartje van Marwan Zoueini. Pure improvisatie, traditionele Libanese muziek en fusie vloeien naadloos in elkaar over. We kennen hem van het album We died in hell : they called it Passchendaele (M.A.P. 1993). In 1992 stond hij op het podium van de Passchendaele concerten naast zangeressen als Shoshana Kalisch, June Tabor en Kristien Dehollander.
Marwan Zoueini
Zoueini komt naar Brugge met zijn voltallige groep: percussie, gitaren, luit en zang. Marwan concerteerde, naast tournees in (uiteraard) Libanon, Marokko en Portugal, regelmatig in Brussel. Hij is dan ook leraar Arabische luit aan het Lemmensintituut. De Arabische luit heeft geen fretten, wat het spelen van kwarttonen mogelijk maakt. Het is een solo instrument, overwegend homofoon met het gebruik van bourdon bassen.
Nikos Kypourgos & band
Door een recent ongeval is het voor de Griekse zanger Nikos Papazoglou (die oorspronkelijk op Brugges Festival geprogrammeerd stond) onmogelijk dit jaar nog op te treden. Nikos Kypourgos (53) vervangt hem. Hij heeft eveneens een grote staat van dienst. Hij schreef de muziek voor meer dan vijftig films (met diverse prijzen zowel in Griekenland als daarbuiten). Ook schreef hij de muziek voor nog eens een vijftigtal theaterstukken. In het buitenland is hij vooral bekend als de man die gedurende twintig jaar zowat alle arrangementen maakte voor de muziek van Manos Hadjidakis. Maar, hij is ook hofleverancier van muziek voor zowat alle grote namen in Griekenland: Yannatou, Farantouri, Alexiou, enz ...
Nikos Kypourgos
Behalve de eerder Westerse klassiek gerichte muziek, heeft Nikos een ijzersterke reputatie in zijn composities die naar het Oosten kijken. Nauw verwant met de zigeunermuziek (zie zijn cd ‘Rom'), de muziek uit Klein-Azië en de rebetiko. Het is een selectie uit dat werk dat hij in Brugge aan het publiek zal voorstellen. Daarvoor brengt hij niet alleen het kruim van de Griekse muzikanten mee en zanger Doros Dimosthenou. Hij kan ook beroep doen op de glasheldere en betoverende stem van Lizeta Kalimeri.
Zie ook http://www.skopos.be/GrMuziek/
Zie ook: www.rembetika.org