"Het Boombal is moeilijk te duiden voor een socioloog. Het past niet in één bepaald hokje. Verschillende klassen uit bevolking doen eraan mee. Het publiek is heel divers. Dat maakt dit fenomeen zo moeilijk te duiden", aldus VUB-socioloog Ignace Glorieux. Hij probeerde het succes van het Boombal te verklaren in het Vlaamse tv-programma Terzake, dat donderdagavond een uitgebreide reportage toonde van de viering van het eerste Boombal-lustrum afgelopen dinsdag in Gent.
Maar op vragen van de Terzake-presentator zoekt Glorieux toch naar een hokje om de Boomballer in te plaatsen. De socioloog veronderstelt dat het Boombal-succes wellicht te maken heeft met de zoektocht van jongeren naar meer authenticiteit. Hij vertelt dat onderzoek naar muzikale voorkeur heeft aangetoond dat jongeren die naar folk luisteren vaak ook breder geïnteresseerd zijn in muziek; dat ze ook van andere soorten muziek houden. Bovendien zouden ze wat linkser geöriënteerd zijn dan de gemiddelde jongere. "Je zult ze eerder tegenkomen bij Agalev en de milieubeweging..." ‘Maar', zegt hij, ‘als ik bij het Boombal binnenstap ben ik altijd weer geraakt door de verscheidenheid aan mensen. Je ziet daar echt een doorsnee van de bevolking. Het is ook een vrolijke beweging, absoluut niet politiek gekleurd'.
Dansinstructeur Cor Van Istendael had het daar in de reportage ook al over. "Ooit hing er een imago aan folk van geitenwollen sokken en zo. Tien jaar geleden zijn we begonnen dat imago van ons af te zetten. Nu zijn we volledig losgekomen van politieke bijbedoelingen. Het is nu meer artistiek dan ideologisch."
Boombal-oprichter Wim Claeys benadrukt in de reportage dat het dansen niets elitairs in zich heeft. "Het is geworteld in een volkse traditie. Het dus niet moeilijk, iedereen kan het leren." Cor van Istendael: "In de jaren tachtig, negentig stond iedereen in de disco alleen te shaken op de dansvloer. Het was allemaal wat individueler. Nu willen mensen elkaar ontmoeten". Een danser zegt: "In de disco leer je minder mensen kennen". Een andere: "Je leert hier meer mensen kennen doordat sommige dansen inhouden dat je vanzelf wisselt van partner". Van Istendael: "Je kunt hier ook gewoon met elkaar praten. De muziek staat niet zo heel hard". En Claeys: "Er zijn slingerdansen en paardansen. Er is áltijd lijfelijk contact'....
Later op de avond zegt Wim Claeys in het radio-programma De Groote Boodschap heel tevreden te zijn over de tv-reportage. "Uit de uitzending komt duidelijk naar voren dat Boombal gaat over dansplezier." Hij vertelt over de mooie lustrumviering en voor wie op tijd in bed lag ‘de afsluitende jam heeft tot drie uur 's nachts geduurd'.
Op de vraag of de groei de afgelopen vijf jaar strubbelingen heeft gekend zegt Claeys: "De groei komt vanzelf, maar om bij te blijven als organisatie is wel zwoegen. Het succes geeft echter veel energie. En het gaat maar door. De vraag van het publiek neemt toe. En steeds meer muzikanten vragen te mogen spelen".
Claeys vertelde te zoeken naar subsidie voor minder renderende kleine bals en om buitenlandse groepen naar de grotere bals te halen. Ook passeren nog wat nieuwe initiatieven de revue zoals de Tune Learning Sessions en het plan voor een grote vijfdaagse stage volgende zomer in De Pinte: 50% voor muzikanten 50% voor dansers.