Grand Theft: de liedjes hebben voor mij gekozen, en niet omgekeerd

Waar in Nederland alt. country, rootsmuziek en americana hot is, moet België zich behelpen. Een van de weinige alt country-albums die afgelopen jaar in België uitkwam is dat van Grand Theft. Bart Ebisch van de Nederlandse alt.country site sprak met Michel van Montfoort (Grand Theft). Hier enkele citaten:

…"Alt country in België is meer een zaak van enkele toegewijde zielen dan een muziekstroming die tot het grote publiek doordringt. Voor nieuwe zaken in het genre of interessante optredens moeten we meestal kijken naar wat er in Nederland gebeurd. Ik ben onlangs Slobberbone gaan bekijken en die spelen hier in België voor 30 man, terwijl ik ze in Nederland al voor het tienvoudige heb zien spelen. Dat geeft een beetje weer hoe de verhoudingen liggen...

… "Dankzij mensen als Ad Van Meurs (The Watchman) of Peter-Paul Kleijwegt (van Born In A Barn) treden wij redelijk veel op in Nederland en het valt op hoe de optredens daar toch altijd iets beter onthaald worden"….

…"Ik moet zo ongeveer 14 zijn geweest toen ik 'Lay Lady Lay' van Dylan op de radio hoorde. Ik hoorde het toevallig een paar dagen later opnieuw en was definitief verkocht. Dylan is een goeie start om muziek te ontdekken, zowel vooruit als achteruit in de tijd….

…"Ik vind een acoustische gitaar plus een goeie song nog altijd een niet te kloppen combinatie (…) "ik denk dat het startpunt van een goeie song nog altijd die gitaar plus een goeie tekst zal blijven. Ik wordt dikwijls een beetje moe van de 'zet-er-een-beat-en-wat-achtergrond-noise-op-dan-wordt-het-hip' rage."…

…Wat zijn eigenlijk je favoriete singer-songwriters, bands? "Mijn favorieten: Dylan (natuurlijk), Springsteen (wat mij betreft nog steeds schromelijk onderschat door de massa als een soort veredelde Bryan Adams), The Replacements, Green On Red, Johnny Cash, Jacques Brel, Otis Redding...

…Belgie staat de laatste jaren bekend om zijn frisse rock- en popbands. Was het voor jou niet moeilijk om te kiezen voor rootsmuziek, nu de andere genres toch meer populair zijn? "Dit vind ik nu eens een rare vraag. Ik heb nooit de indruk gehad om voor rootsmuziek gekozen te hebben. Toen ik begon te schrijven was deze term trouwens nog niet in gebruik, denk ik. Ik wou gewoon liedjes maken en dit is het soort liedjes dat ik blijkbaar maak. Nee, wat dat betreft hebben de liedjes voor mij gekozen, en niet omgekeerd."…

…Waarom zing je in het Engels en niet in het Nederlands? "Goeie vraag en niet makkelijk te beantwoorden. Aangezien al mijn grote voorbeelden in het engels zingen was het voor mij een natuurlijke zaak om dat ook te doen. Ik werk hard aan mijn talenkennis (ik lees zelden een boek in het Nederlands) en ik vind dat ik na al die jaren een goeie engelse tekst kan schrijven. Ik heb in het engels een soort radar ontwikkeld die mij toelaat de slechte dingen te schrappen (en dat is het overgrote deel van wat ik schrijf). Wanneer ik iets in het Nederlands probeer dan werkt die radar niet. Het is alsof ik dan zelf niet kan oordelen of wat ik schrijf enige waarde heeft...
... Wat ik wel een probleem vind is het feit dat je als Engelstalige songschrijver een veel minder grote impact hebt dan je collega's die in het nederlands werken. Wanneer Luk De Vos (van Gorki) zingt 'de middenstand regeert het land' of Johan Verminnen zingt 'Brussel, 'k zit in je binnenzak', dan begrijpt iedereen precies waar die mannen het over hebben. Met één zin roepen zij een wereld op die iedereen hier (in Vlaanderen tenminste) begrijpt. Nu kan je in het engels hetzelfde schrijven, maar je merkt al vlug dat de meeste mensen dit niet horen, niet omdat ze geen engels begrijpen of spreken maar omdat ze geen engels voelen. Die instinctieve appreciatie krijg ik wel soms van engelsen of amerikanen in het publiek, maar ik geef toe dat het een beetje een schizofrene situatie is om een publiek te willen raken in een taal die niet helemaal de hare is. Wat dat betreft hebben nederlandstalige liedjesschrijver een streepje voor."…