In het oktobernummer van New Folksounds (no. 113) staan zoals gebruikelijk de verslagen van de zomerfestivals op een rijtje. De verrassing van Deerlycke was Lazy Boy Chair, afkomstig van de Orkney eilanden. Verder is er o.a. een artikel over MAP oftewel Ministère Des Affaires Populaires, een hiphopband uit Lille (F), die via rap de wereld observeert en van kritiek voorziet. Dit wordt gebracht in een mix van raï, musette en hiphop.

Gooikoorts, Saint Chartier, Sfinks, Dranouter en Folkwoods werden bezocht, maar ook het Afrika Festival (in Hertme), Kihausfestival in Finland, Rencontres Internationales de Harpes Celtiques in Dinan en Festival de Cornouaillle te Quimper, de laatste twee vinden plaats in Frankrijk. Jeroen van Zuylen en Luther Zevenbergen schrijven in hun verslag over Lazy boy Chair op Deerlycke: Hun benadering van de Keltische traditie is origineel, wars van clichés. Met violen en accordeon in de hoofdrol, brachten zij melodieuze, maar tegelijk uitrst dansbare nummers. Doordat in de opbouw van de nummers telkens een zekere spanning zat, verveelde het optreden geen moment. Het zal ons niet verbazen als de groep volgend jaar op Folkwoods te bewonderen is.

Verder is er een interview met Laurence Revey, die op Sfinks te zien was, en een gesprek met John Spiers over het succes en de ambities van het project Bellowhead, waarmee hij van de zomer nog op Brosella stond. Dimitri Boekhoorn was met zijn groep Gwezel op Folkwoods te zien, maar was ook in Dinan, waar hij uitleg geeft over zijn instrument, de (o.a. Keltische) harp.

Ministère Des Affaires Populaires gaf een enthousiast optreden op Dranouter, rapper Ashka praat na afloop met Luther Zevenbergen. Hij vertelt hoe de muziek van MAP ontstaan is uit de Noord-Franse omgeving waarin ze wonen en hun Noord-Afrikaanse afkomst. Invloeden zijn er van Africa Bambaataa en Public Enemy. Maar bij het optreden doen ze een cover van Amsterdam van Jacques Brel, en Bob Marley wordt ook bewonderd. Over hun onderwerpkeuze zegt Ashka: "We zijn zoals veel rappers die zich afzetten tegen het systeem. In Frankrijk heb je ook veel racisme. (...) Terwijl iedereen toch gelijk is. Daar zingen we natuurlijk over. We hebben ook een lied over de situatie in Irak. Maar we zingen ook gewoon over dingen die we zelf meemaken, of die we zien op tv. Over programma's als Idols, waarmee we kritiek uiten op de industrie. Verder hele gewone persoonlijke onderwerpen, zoals de liefde. Eigenlijk zingen we over van alles."

Maar naast de festivals zijn er nog meer achtergrondartikelen te vinden in NFS. Zo is er een interview met Frank London van The Klezmatics over hun geestverwantschap met Woody Guthrie, en praat Didier François over hoe hij van viool overstapte op nyckelharpa. Er zijn artikelen over de Afrikaan Patrick Bebey, zoon van Francis Bebey, over singer-songwriter Edo Donkers die pas een nieuwe plaat uitbracht en over musicologe Rebecca Stewart, wier werk na haar pensioen wordt voortgezet door de stichting Cantus Modalis.

Het meesterwerk is deze keer het album Kjempene på Dovrefjell van de Noorse groep Folque en in  de reeks instrumentenbouwers komt Frans Hattink aan het woord, hij maakt West-Europese contionentale doedelzakken. Tot slot zijn er weer heel veel recensies te lezen, waaronder Harm Jan Wilbrink, Knijn, Rapalje, Ogham, Si Kahn & Ygdrassil, Francesco Banchini, Mau Mau, Milladoiro, Gaiteiros de Lisboa en Taraf de Haïdouks.

Meer info over New Folksounds en abonnementen is te vinden op: www.newfolksounds.nl.