Bij Kerstfolk in de Belgische plaatsen Ternat en Sint-Martens-Lennik staat de viool centraal, Transpiradansa! zal daarbij voor de gelegenheid worden omgedoopt in TransFIDDLadansa!. Dat staat te lezen in de oktobereditie van het Vlaamse folkblad Goe Vollek!, waarin ook interviews met Geert Waegeman en Jean François Vrod, verhalen over de pioniersjaren van Kieran Fahy en Luc Pilartz en de geschiedenis van de viool in de Vlaamse volksmuziek.

Centraal thema van Goe Vollek! is dus de viool, en eerst wordt de ontstaansgeschiedenis daarvan uit de doeken gedaan. Daarvoor wordt door schrijver Wim Bosmans gebruik gemaakt van het boek Traditionele Muziek Uit Vlaanderen (2002), uitgegeven door het Davidsfonds in Leuven. Verderop schrijft Walter Evenepoel over de techniek en bouw van de viool.

goe vollek!, oktober 2007
Goe Vollek!, oktober 2007

Steven Vanderaspoilden sprak met violist Geert Waegemans (o.a. Cro Magnon, Trol, Prima Donkey, Lupa Luna met Greet Garriau). Hij vindt de folkscène in België (ondanks de vele sterke muzikanten) op conceptueel vlak een beetje zwak. Zo zegt hij: "Ik hou veel meer van mensen met een avant-garde denken die proberen traditioneel te spelen, dat vind ik veel interessanter. Een Gilles Chabenat is zeker zo iemand, ook iemand als Gabriel Yacoub, bijvoorbeeld. Mensen met een heel open geest, maar wel met het métier en het muzikantschap van de folk."

Een van de helden van Waegemans is Jean-François Vrod, die op de afgelopen folkstage in Gooik violen liet dromen over konijnen. In eerste instantie is er geen viool te horen, maar moeten de cursisten hun houding oefenen, en als het stuk Le Rêve Du Lapin aan bod komt wordt gevraagd waar konijnen over kunnen dromen. Bregje Van Autreve beschrijft wat er gebeurt: "Wortelen", klinkt het. "of over andere konijnen." Inderdaad: over grappige, vuile, verdrietige of angstige dingen. "Dat moet je horen in de manier waarop je speelt", zo houdt Vrod zijn leerlingen voor.

Elena Buyle stelt de nieuwe groep Trez voor. Ze doen hun ding vooral met viool en zang. Met vijf personen, drie violen, drie stemmen, één gitaar, een draailier, een nyckelharpa en percussie maken ze muziek, waarbij de melodielijnen de basis vormen. Hoewel er dansbare nummers op het repertoire staan, is Trez niet echt een balgroep, maar ze willen graag een luisterprogramma opzetten.

De pioniersjaren van Kieran Fahey (ex-Shantalla) en Luc Pilartz (Trio Trad) worden onder de loep genomen door Cor Vanistendael. Kieran Fahey vertelt dat hij begon met muziek maken omdat zijn moeder vond dat hij iets moest doen om zijn energie kwijt te kunnen, Luc legt uit hoe ze voor hun meest recente project (als trio) bij Maarten Decombel terechtkwamen: "Bernard Zondermans theorbe is een enorm imposant 13-snarig instrument met een droom van een klank. Maar het klinkt altijd als een begeleidingsinstrument voor trage muziek. Voor de uptempo nummers misten we dus iets dat ons wat meer drive kon geven. Achteraf bekeken zijn we heel blij met Maarten."

Verder zijn er o.a. bijdrages over Aurélia en het zangbegeleidingstraject van Muziekmozaïek voor de jonge bands Anveld en Kléan. We vinden prachtige foto's van Bart Denolf, een artikel over hoe plagiaat in de muziekwereld wordt beoordeeld door de rechter, een uitgebreide agenda en 11 cd-recensies, waaronder enkele Nederlandse producties: Galgeveld van Peter Koene en Ariëtte Zuidhoff, De Manuscripten van Twee Violen en een Bas, Madlot, Tjane en Lirio en Over Liefde en Andere Duivels van Wè-nun Henk.

Goe Vollek! is het magazine van Muziekmozaïek vzw, Impulscentrum voor Folk en Jazz met uitvalsbasis in Gooik (B). Een jaarabonnement op Goe Vollek kost € 25 voor Nederlanders, over te maken op rekeningnummer 001-3941901-91 Ibancode BE42 0354 6457 3154, Bic GEBABEBB, Fortis Pepingen, België).