Bladen
“Verhaalstructuur zorgt voor verdieping van muziek”
Sinds vorig jaar mei verschijnt het full colour magazine ‘Vertel eens...'. Het gaat over volksverhalen, sagen, legendes, sprookjes, broodje-aap-verhalen en verhalenvertellers. Het september-nummer is volledig gewijd aan ‘vertellen en muziek'. Zo bevat het naast een interview met Leutholff ondermeer ook een artikel over de vertelconcerten van Edin en een interview met geluidstechniscus Willem van Sloten.
Blue Dew
In het interview met Blue Dew's Pim Leutholff wordt de functie belicht die het vertellen van een verhaal kan hebben voor de muziek van Blue Dew.
"Door het theater- en verhaalaspect is onze muziek erg veranderd," meent Leutholff. "Het is allemaal veel volwassener geworden. Onze optredens hebben nu een kop en staart in plaats van dat je begint met een liedje en eindigt met een liedje zonder dat die wat betreft inhoud iets met elkaar te maken hebben. Het zoeken naar liedjes wordt daardoor veel gerichter. Sommige nummers die wel mooi zijn, laat je liggen omdat ze niet binnen het geheel passen. Omdat we ook met beeld werken is de timing van liederen bovendien veel belangrijker geworden: liederen, verhaal en muziek moeten synchroon blijven lopen"...
...De combinatie van muziek en verhaal zorgt ervoor dat beide er door worden versterkt: een grappig of emotioneel verhaal kan nog grappiger of emotioneler worden met de juiste muziek. Muziek kan beter binnenkomen door een goed verhaal. Ook kun je tegenstellingen creëren: bijvoorbeeld grappige muziek bij een emotioneel verhaal of omgekeerd. Daarmee zorg je voor een speciale spanning wat met alleen verhaal of alleen muziek niet lukt.""Wel moet je er volgens Leutholff voor oppassen dat er geen overkill ontstaat: "Als je een helel emotioneel verhaal vertelt en daar ook nog eens een superemotioneel lied overheen gooit kan dat teveel worden, dan wordt het kitsch. Dat leer je al doende. In ons nieuwste programma Roasted Barley hebben we niet alles expliciet gemaakt en meer dan in ‘The Long Journey Home' aan de verbeelding overgelaten. Zo blijven we ons ontwikkelen, dat houdt nooit op."...
Edin
Vertelster Ciska Boermans treedt sinds drie jaar op met de muzikanten Edie Franken en Theo van der Loo. Een trio dat wordt gekenmerkt door een sterke verbondenheid tussen de verteller en musici. Cisca Boermans begon ooit met vertellen in huiskamers. Zij werd vooral bekend met haar Keltische verhalen, ingegevn door haar familieachtergrond. "Een deel van mijn familie woont in Ierland", verklaart Boermans in ‘Vertel eens...' haar interesse voor de Keltische verhalen. "Ik was altijd dol op mijn Ierse oom. Als hij kwam vertelde hij verhalen. Volksverhalen, geschiedenisverhalen, over de losmaking van Ierland en Engeland, Arthur-verhalen, oude Ierse mythen. Daar komt onze naam Edin vandaan. Edin is een Keltische godin"...
Theo van der Loo en Eddie Franken zijn professionele muzikanten Violist Van der Loo speelde eerder ondermeer in Ogham, de midden-Brabantse folkgroep die Schotse en Ierse folk maakt. Franken studeerde als gitarist af aan het conservatorium als uitvoerend en docerend musicus. Hij geeft ook les.
...Ciska: "Deze muzikanten (...) kunnen fantastisch improviseren. Ze gaan méé met het verhaal. Ze weten dat het ritme van de muziek moet kloppen met het ritme van de verteller en ze voelen dat feilloos aan. Ze moeten er niet tegenin gaan, want dat vertraagt. Als ik vertel dat iemand in het verhaal moet rennen, moet Theo geen wals spelen." Theo: "Nou ja, je kunt soms ook schrikken van de muziek, maar dan moet het wel functioneel zijn"...
Ciska Boermans vetrelt ook Russische verhale. Dan wordt ze begeleid door accordeonist Oleg Fateev. Ciska over Fateev: "Dan zie je de personages echt van links naar rechts rennen... van links naar rechts... van achteren naar voren... Hij zingt er soms ook bij." (zie ook www.ciscaboerman.nl)
Geluidtechnicus
Willem van Sloten komt aan het woord over geluidstechniek. Hij is al vijfentwintig jaar geluidstechnicus. "Niets is standaard of voor de hand liggend..." zegt hij. Zijn werk vereist dan ook nogal wat inventiviteit. Zo vertelt hij over het hanteren van microfoons het volgende: "Bij Jack Spijkerman heb ik het microfoontje aan z'n bril geplakt en bij Annet Visser van Flairck zat het microfoontje in het haar verstopt. Het microffontje bij John Beumer, de verteller van Blue Dew, heb ik verborgen in de klep van zijn pet..."
Vertel eens...
In ‘Vertel eens...' (oplage 12000, 96 pagina's) - wordt dit keer dus de relatie belicht tussen muziek en vertellen. Vertellen is een eeuwenoude traditie die hand in hand gaat met de oorsprong van muziek. Al in vroege tijden trokken muzikanten en verhalenvertellers, vaak gezamenlijk, rond om de mensen te vermaken. En ook nu zijn vertellers en muzikanten vaak samen op het podium te vinden. Tussen de optredens door blijken naast gedeelde passie, praktische zaken als presentatie, contact met publiek, geluidstechniek, voor zowel vertellers als muzikanten gezamenlijke gespreksonderwerpen. Ze komen allemaal aan de orde in dit nummer.
Naast de al genoemde artikelen biedt ‘Vertel eens...' ondermeer een uitgebreide agenda, boekennieuws, een artikel over het bijzonder verteltheater Aureolus, etc. Ook vertelt Evelien Holster hoe klassieke muziek het uitgangspunt is voor haar vertelvoorstellingen en legt professioneel verteller Walter Roozendaal uit hoe hij zeer bewust zijn accordeon een vertellersrol laat spelen.
‘Vertel eens...' voert ook nog een speciale lezersactie: Wie voor december 2007 lid wordt van ‘Vertel eens...' ontvangt gratis de CD ‘De Japanse Steenhouwer'; een verhaal ingesproken door Wieteke van Dort met muziek van het Anido Guitar Duo. Ook krijgen abonnees € 5,- korting op de CD ‘The Long Journey Home van Blue Dew.
Losse magazines: zijn aan te vragen bij Vertel eens... Stroom Eschlaan 28 7623 CT Borne. Je betaalt hiervoor € 4,95 + verzendkosten.
Zie ook www.verteleens.eu.