Bladen
Home Records baas optimistisch
Uit het Ode-artrikel citeerden we al ondermeer uitspraken van Van Achter over zijn min of meer aan de klassieke muziek ontleende opnametechniek, over de tijd die hij neemt om zich te verdiepen in de muzikanten, over zijn afkeer van richt-microfoons (zie hier) In het Volkskrant-artikel van vandaag wordt ondermeer nog iets dieper ingegaan op Van Achters opname-techniek. Hier nog enkele passages uit de Volkskrant:
...Richtmicrofoons zijn bij hem uit den boze. Hij werkt uitsluitend met rondom gevoelige exemplaren, waarbij de plaatsing extreem belangrijk is voor het resultaat. Van Achter: ‘Dat plaatsen neemt vaak uren in beslag, omdat het niet alleen gaat om de afzonderlijke instrumenten, maar ook om de onderlinge balans, hoe ze op elkaar inwerken en hoe de ruimte het geheel beïnvloedt.' Het feit dat sommige van zijn platen, zoals die van het trio Aurélia, bij een Frans hifi-blad als referentie- cd worden gebruikt bij het testen van apparatuur, vervult hem natuurlijk met trots. Maar gevraagd naar zijn voornaamste wapenfeit noemt hij met een brede grijns het album Les Tisserands: ‘De klankkleuren van drie ensembles uit totaal verschillende werelden - middeleeuwse muziek, folk en jazz - moesten worden verzoend tot een organisch geheel. Dat was tot dusver mijn grootste uitdaging.'...
Voor een traditionele platenmaatschappij ziet Van Achter geen toekomst meer: ....'De majors zijn al aan het wankelen en voeren een achterhoedegevecht tegen het thuiskopiëren en illegaal downloaden.' Toch is hij niet pessimistisch over de toekomst van de muziekbranche. Hij neemt zichzelf als voorbeeld: ‘Kijk, ik doe alles zelf: scouting, artiestenbegeleiding, opname, postproductie en marketing. En bovendien speel ik voor muziekuitgever en booking agent. De muziek is mijn product; niet alleen de cd's die ik uitbreng.' In het toekomstvisioen dat Van Achter van de muziekbranche schetst, staat het live-optreden centraal. Dat is immers uniek en onvervangbaar. Cd's zullen op goedkope wijze worden geproduceerd en niet langer verhandeld via distributiekanalen als platenwinkels, maar vooral verkocht als souvenir na concerten en op festivals. ‘Bij een artiest als Prince is dat nu al te zien. Elk concert wordt live opgenomen en terwijl het publiek het stadion uitstroomt, worden in een mobiel fabriekje bij de uitgang de cd's geperst en van een voorbedrukt hoesje voorzien, zodat je als bezoeker na afloop naar huis kunt met als aandenken een cd van het concert waar je zelf bij was.'...
Zie ook www.homerecords.be.