Bladen
Folk iets spiritueels of commercieel?
In de 108ste uitgave van NFS vertelt Marike Jager, winnares van de Grote Prijs van Nederland in de categorie singer/songwriter ('03), hoe het ooit begon. Als klein kind speelde ze thuis al op de piano. "Ik luisterde in die tijd vooral naar de eerste platen van The Beatles: vrolijke liedjes die je heerlijk - fonetisch - kon meezingen." (...) "Toen ik vijftien was kreeg ik een gitaar (...) Ik begon liedjes na te spelen en had zelfs een microfoonstandaard in elkaar geknutseld. Ik heb toen een tijd lang veel gespeeld, maar vooral op m'n kamer met de deur dicht..." Tijdens haar studie geneeskunde schreef ze haar eerste liedjes: "Ik ben puur gaan schrijven vanuit m'n emoties, vanuit gedachten die lang in mijn hoofd bleven hangen. Dat kon ik heerlijk van me afschrijven en -zingen. Als ik ergens mee zat, verdrietig of boos was, dan pakte ik de gitaar en begon te spelen. Ik had echter nooit het idee dat ik daarmee het podium op zou gaan. Maar toen ik voor het eerst voor publiek speelde had ik de avond van mijn leven!"
Andere jong vrouwelijk talent dat in NFS aan het woord komt: Maud Wilms (singer-songwriter uit Apeldoorn die in het Engels en in het Limburgs schrijft), de Belgisch-Tunesische zangeres Ghalia Benali, violiste Aurélie Dorzée van het Belgische trio Aurelia (ze hebben een woonboot gekocht om op tournee te gaan, ook door Nederland), en de piepjonge Schotse zussen Fiona (viool), Kirsty (accordeon), Maíri (piano) en Amy (drums/accordeon) Johnson die zondag 10/12 met hun groep GiveWay (winnaar BBC Radio 2 Young Folk Award) in het Vlissingse Arsenaal voor het eerst op een een Nederlands podium staan.
Chumbawamba was in de jaren tachtig een anarcho-punkcollectief. Tegenwoordig staan ze op folkpodia (Folkwoods, Dranouter etc) met a capella en schaars gearrangeerde akoestische protestsongs. In een interview met Luther Zevenbergen tackelen Jude Abbott en Boff Whalley het idee als dat ze in de loop der jaren milder geworden zouden zijn. Jude: ‘Oh nee, dat is absoluut niet zo. Misschien ontstaat dat idee omdat de mate van boosheid invloed heeft op je muzikale stijl. Onze muziek is veel rustiger geworden, dus dan ontstaat wellicht het idee dat onze ideeën milder zijn geworden. (...) onze muziek draaide eigenlijk altijd om driestemmige liedjes. Het is alsof we het eruit hebben gelicht, de rest hebben weggeknipt en dan is dit wat je overhoudt." Boff: "Herrie maken was voor mij niet genoeg, daarom kwam ik ook al snel in contact met Christy Moore, Leon Rosselson, de oude Engelse a capella folkzangers. En ik ontdekte dat ze behoorlijk radicale politieke ideeën in hun muziek stopten. Ik zag Christy Moore over de Ierse kwestie zingen, op het podium werd de ‘Union Jack' verbrandt. Fantastisch, dat is de spirit van mensen als Woody Guthrie. Je hoeft echt geen muziek als Rage Against The Machine te maken om kwaadheid over te brengen. En een voordeel van mildere muziek is natuurlijk dat je een meer gemêleerd publiek krijgt..."
Verder sprak NFS met muzikanten van de Duits-Oostenrijkse band Bilwesz, de Tsjechische zangeres/violiste Iva Bittová en ud-speler Haytam Safia (o.m. No Blues). In een artikel over Jaap Kunst vraagt Rolf Groeneveld zich af waarom er op Terschelling nog geen standbeeld is opgericht van deze veel betekenende ethnomusicoloog , die in ‘Terschellinger Volksleven' ondermeer 87 liederen en dansmelodieën vastlegde, maar nog meer herinnerd zal worden door zijn uitgebreid onderzoek naar de Indonesische muziektradities. Het lesboek over Zuid-Amerikaanse muziek voor harp, ‘Arpa Latina' van Jopie Jonkers & Inge Frimout-Hei, krijgt van Marius Roeting in zijn bespreking de New Folksounds muziekboekaward 2006.
In de rubriek Passie is er aandacht voor foto's van Martijn Lieffers, die vijf jaar geleden mede aan de wieg stond van folkforum.nl. In ‘Het Meesterwerk' dit keer het album ‘The hangman's beautifull daughter' van The Incredible String Band ('68).
Verder was NFS bij een drietal festivals (Doe Dans Festival, Fers Folkfestival en Take Root) en publiceert het zo'n 100 cd-recensies. Nogal wat uit de lage landen, van Ondiep tot The Watchman en van Les Tisserands tot Follia, maar meer nog van verder over de grenzen: o.a. McCalmans, Paul Brady, Donnie Munro, Carthy&Swarbrick, Moya Brenna, Tim van Eyken, Djal, Paul Millns, Alan Stivell, Gianmaria Testa, Gjallerhorn, Jablkon, Renaud, Chris Tile, John Gorka, The Duhks, Bob Dylan , Istanbul Oriental Ensemble, etc.
Zie ook: www.newfolksounds.nl.