De Malinees Toumani Diabate, de keizer van de kora, treedt komende weken veel op met zijn Symmetric Orchestra, een twaalfkoppige band die in zijn land al jaren bij de top hoort, maar tot nu toe internationaal niet naar buiten kwam. Vr 19 mei Paard van Troje Den Haag, za 20 mei Rasa Utrecht, zo 21 mei AB Brussel, vr 2 juni Zuiderpershuis Antwerpen, za 3 juni Music Meeting Nijmegen. Vandeweek speelde het gezelschap in Gent. Peter Vantyghem hekelt in De Standaard de rol van een synthesizer en het teveel aan pedagogische intermezzo's.

Hier enkele passages uit de recensie zoals die het Vlaamse dagblad De Standaard verscheen:

...De halve band concentreerde zich op de ritmiek van de stukken, terwijl Toumani fijn versierde, maar een toetsenman deed flink zijn best om het resultaat op een aftandse synthesizer te bederven. Je snapt gewoon niet dat een klankarchitect als Toumani niet hoort hoe zijn fraaie, akoestische spel haaks staat op die goedkope analoge klanken van een Korg...

... Door de hoekige, funky dynamiek en de typische ,,chauffage'', een plotse versnelling van de muziek om de partysfeer erin te krijgen, hing al snel een lekker sfeertje in de zaal. (...) Maar om onduidelijke redenen legde Diabate het concert de hele tijd stil. Een eerste keer was dat om een lang betoog te houden over Ali Farka Toure (,,hij is niet dood, hij was even aan rust toe'') en over de eeuwenoude roots van zijn muziek. Een tweede keer mocht een gezant van de Unesco komen uitleggen waarom water van vitaal belang is. En nog later begon onze man omstandige uitleg te geven over afkomst en gebruik van zijn kora...

...Die synthesizer eruit dus, een paar blazers in plaats van al die gitaristen erbij, en de songs toelichten in plaats van onduidelijke verhalen te gaan vertellen. Dan wordt het Symmetric Orchestra een topband...