,,Mijn job is de trends jaren voor te zijn", zegt Kurt Overbergh, de 35-jarige artistiek direkteur van de Brusselse muziektempel Ancienne Belgique (AB). In De Standaard zegt hij: "Ik heb me  de jongste drie jaar op de new weird folk geworpen, een golf van nieuwe folkies, die uit de VS komt. Het is belangrijk om zulke artiesten in een heel vroeg stadium te detecteren via gespecialiseerde muzieksites, internationale magazines en via gesprekken met internationale promotoren en journalisten. Zo ontwikkelen we een artistieke lijn vóór het Belgische publiek of de pers er klaar voor zijn.''

Overbergh: "De AB zet zijn tanden erin en legt ook aan zijn publiek uit waar het genre voor staat. Als je met zo'n stroming begint en je hebt 120 betalende toeschouwers op een avond met bijvoorbeeld Devendra Banhart, dan is dat verlieslatend. Zelfs een uitverkochte AB Club met 250 personen is verlieslatend, ook omdat we met een toegangsprijs van 10 euro werken; laagdrempelig om de jonge generatie te bereiken. Maar na vijf van dat soort optredens, kan je twee jaar later beginnen te oogsten en bereik je er 4 tot 5.000 mensen mee. Dan verdient de investering in een weerbarstig genre zichzelf terug. Dat is geen doel op zich, maar voor mij wel het mooiste moment omdat alles dan samen komt: je hebt de pers bereikt, het publiek, en je hebt de juiste artistieke kaart getrokken."