Bladen
Album Mark Knopfler en Emmylou Harris zo spontaan mogelijk opgenomen
Hier enkele passages:
...Knopflers liefde voor country dateert niet van gisteren. ,,Eigenlijk hield ik als tiener al van country, zonder het goed te beseffen, want het werd toen nog niet zo genoemd. (Emmylou begint hevig te knikken) De fundamenten van die voorliefde werden gelegd door een aantal vroege 'popsongs': The Everly Brothers zijn een mooi voorbeeld. Maar ook Elvis Presley en Jerry Lee Lewis zijn groot geworden met country. Veel van de eerste 'rockers' waren eigenlijk country boys. And girls .''...
...Emmylou Harris ontdekte de countrymuziek pas later dan Knopfler. ,,Mijn broer luisterde naar Buck Owens, Bill Monroe, Loretta Lynn... hij had een fantastische smaak. Hij was altijd ver op zijn tijd vooruit, ontdekte dingen die wij pas veel later 'vatten'. Ik was toen nog een folkie: ik smokkelde platen van Bob Dylan het huis binnen en luisterde uren naar Joan Baez, wat natuurlijk ook goede muziek is. Naar country luisterde ik toen nog niet, niemand in mijn vriendenkring. Dat was muziek voor mensen die politiek gezien achterlijk waren. Pas toen ik met Gram Parsons begon te werken, klikte er iets in mijn hoofd. Ik realiseerde me opeens hoe geweldig die songs waren.''...
...De plaat is in drie sessies opgenomen. Knopfler wou, net als voor zijn soloplaat Stories from Shangri-La , alles zo spontaan mogelijk opnemen. Ze namen zo weinig mogelijk takes op van elk nummer en speelden vaak met al de muzikanten in één kamer. Van twee nummers had hij al een ruwe versie opgenomen; de tien andere werden in Nashville opgenomen. Het springerige ,,Right now'' heeft hij achteraf opnieuw gearrangeerd in Engeland, omdat hij er slidegitaar aan wou toevoegen....
.....Emmylou Harris: "Ik vond het belangrijk dat we voor deze cd alles snel opnamen; als we vermoedden dat een song wat meer pep kon gebruiken, namen we de achtergrondzang meteen in dezelfde kamer op, terwijl de muzikanten en de natrillingen van de opname nog in de buurt waren. Zo bleef het good 'n greasy, prettig vettig.'' Knopfler verslikt zich in zijn watertje van het lachen: ,,De microfoons kregen niet de kans om af te koelen.''...
....Knopfler schreef bijna alle nummers. ,,Donkey town'' en ,,Red staggerwing'' had hij eerst. ,,Ik heb er even over gedacht om ze op Sailing to Philadelphia te zetten. Ik had mijn eigen zanglijn al opgenomen en hoorde in mijn hoofd Emmy zingen. Ik hoor de hele tijd stemmen.'' Hij valt stil. ,,Dat klinkt vast alsof ik een slag van de molen heb, en dat is eigenlijk ook wel zo. (lacht) Als ik een song schrijf, hoor ik stemmen zingen in mijn hoofd. Voor die nummers wilde ik absoluut de stem en de frasering van Emmy. Zodra zij ermee aan de slag ging, dacht ik: waarom schrijf ik niet nog een tiental songs dat hierbij past?''...
...Harris schreef ,,Belle Starr'' en, samen met haar vriendin Kimmie Rhodes, ,,Love and happiness''. Wijlen Roy Orbison had dat nummer meteen opgenomen, opper ik. Harris kijkt verbaasd op: ,,Ik denk dat Roy zijn stembereik niet genoeg had kunnen etaleren in 'Love and happiness', maar ik aanvaard je compliment met veel plezier. Ik hoorde er meer een song voor The Everly Brothers in, ook al wordt het nummer gezongen door een man en een vrouw.''...
...Voor de optredens zijn ze nu al lijsten aan het maken van songs die ze willen brengen. Knopfler benadrukt dat het ,,erg lange'' lijsten worden, ,,want we willen elke avond kunnen variëren. Gelukkig kennen we samen wel een paar nummers'', zegt hij kurkdroog. Daar zullen zeker covers bij zijn, zegt Harris. ,,We hebben vanochtend besloten dat we waarschijnlijk een nummer van The Everly Brothers gaan brengen, met één microfoon en simpele begeleiding.''...