Bladen
Media-aandacht en hype steeds bepalender voor succes
,,Live is in, de mensen komen graag buiten, en ze vinden het duidelijk leuker om naar een lokale act te gaan waar ze zich dichter bij voelen staan. En wij doen zeer goeie promotie'', zo verklaart programmator Marc Decock van de Ancienne Belgique, de belangrijkste zaal voor Belgisch talent, de volle zalen.
,,Populaire namen lopen almaar sneller. Maar het wat subtielere werk krijgt het moeilijker'', merkt Kris Eelen van boekingskantoor Garifuna. De Nieuwe Snaar en Stef Bos verkopen vier avonden in hetzelfde cultureel centrum volledig uit, maar Olla Vogala en Wigbert staan voor zalen die maar voor een kwart gevuld zijn. Wie media-aandacht krijgt wordt groot, de rest kwijnt weg. Hoe meer en hoe gretiger het publiek, hoe groter die kloof wordt.
Admiral Freebee is een maand vooraf uitverkocht. Maar een ‘steengoed' rockabillygroepje als de Seatsniffers trekt amper volk, merkt ook Wim Meert van de muziekclub De Nijdrop in Opwijk. ,,Het publiek was vroeger wellicht wat cooler en kritischer. Nu speelt de hype veel sterker. Wanneer de hype opgaat, wil iedereen erbij zijn.''