Het succes van het Bal Folk begint door te dringen tot de gangbare pers. In dagblad De Gelderlander doet journalist Jan Mars verslag van het bal afgelopen zaterdag in de Wilde Wereld in Wageningen. De Nederlandse folkscene beleeft een geweldige revival, constateert hij om eraan toe te voegen dat de oorzaak gezocht moet worden in het Bal Folk. Hier enkele passages uit De Gelderlander:

....In de zaal van de Wilde Wereld in Wageningen is het stampvol. De temperatuur is navenant: tropisch. Judica Lookman legt uit hoe de volgende dans in zijn werk gaat. Op het podium zet de trekzakspeelster de melodie in en de zaal gevuld met ruim vijftig mensen van alle leeftijden, danst. Lang niet iedereen weet welke kant hij uit moet en niet iedereen begrijpt hoe zijn benen bewegen. Het gaat uit de maat, of eigenlijk hebben veel dansers zichtbaar geen flauw benul van maat of van wat ze het doen zijn. Niettemin danst iedereen, enthousiast, vrolijk en met veel inzet...

...De Nederlandse folkscene beleeft een geweldige revival. Lang is de Nederlandse volksmuziek beschouwd als saai, oubollig en eentonig, en bestond het idee dat de gebruikte muziekinstrumenten raar en vooral erg vals waren: doedelzakken, draailieren, bombardes. Die tijd is grondig voorbij. En het bal folk zorgt daarvoor....

...de basisdansen voorafgaand aan het bal folk uitgelegd. (...)  In Wageningen gebeurde dat zaterdag door de Madlotmuzikanten Judica en Bert, vaardig begeleid door Jet op trekzak. Dat werkt echt. Om zeven uur begint de uitleg, om acht uur begint het bal folk , maar het verschil is alleen dat de eenzame trekzakspeelster wordt opgevolgd door orkest Madlot. Verder danst iedereen vrolijk verder...

...Iedereen danst met iedereen. Er is een vaste kern die het hele land afreist naar dit soort bals. Overal in het land hebben ze hun eigen sfeer en hun eigen huisorkest. Daarnaast is er een groot aantal orkesten en gelegenheidsformaties die de bals begeleiden. Er is altijd wel een orkest te vinden. Na een uurtje maakt Madlot plaats voor Puck Duits. Ze is winnaar van een belangrijk Frans doelzakconcours, wat de kenners wel horen, maar verder danst iedereen vrolijk verder. Daarna komt het orkest Marianta. Achterin zijn ze slecht te horen, maar iedereen danst. Wie toch langs de kant blijft staan, wordt op zijn tenen getrapt...