Monica Triga is een van de aansprekende namen op het festival Pastorale au Parvis dat aanstaande vrijdagavond en zaterdag zijn tiende editie beleeft in het Zeeuwse Nisse (onder Goes). In de Provinciale Zeeuwse Courant vertelt deze Portugees-Nederlandse fadozangeres in een interview aan Marius Roeting: "Ik heb nooit gepretendeerd om echte fado te spelen. Ik vermeng diverse stijlen met het sentiment van de fado als basis. Zo zijn er invloeden uit de Kaapverdiaanse, Braziliaanse en zelfs Surinaamse muziek. Daarnaast integreer ik elementen uit de Portugese folklore. Portugese volksmuziek is breder dan alleen de fado."
Hier nog enkele citaten uit het PZC-artikel:
..."Het publiek associeert het geluid van de fado vaak met de Portugese gitaar. Die gebruiken wij niet. Ik heb het wel geprobeerd, maar ik vond dat het instrument geen meerwaarde gaf aan het uiteindelijke geluid dat ik wilde bereiken. (...) Wij hebben een gewone gitaar, naast accordeon of piano en percussie. Dat laatste is in de fado onbekend. Ik vind het prettig, want naast de gevoelige liedjes kunnen we ook uit de brand springen en swingen. (...) Nog belangrijker dan het instrument dat ze bespelen vind ik de input van de muzikanten. Ik ben geen solist met begeleiders, maar ik maak muziek met muzikanten in een groep."
..."Nederland ligt net als Portugal aan zee, het is een land van zeevaarders. De herkenning van afscheid nemen, het verlangen naar je thuis of geliefde is aanwezig. Maar soms zie ik het veel simpeler. De fado verbindt mensen. Het is een alternatief voor gejaagdheid, de onderlinge verwijdering. Fado maakt onthaasting los. Het is muziek die raakt."...
Zie ook: www.pastorale.nl.