Hier enkel citaten uit dat uitgebreide artikel:
...Al sinds 1974, toen Mariam haar latere echtgenoot ontmoette in het Malinese Instituut voor de Blinden, staat ze op het podium. Al een goed decennium bevindt dat podium zich soms ook in het rijke Westen. ,,Je pense à toi mon amour'', heette het lied waarmee ze voor het eerst opvielen. ,,Chauffeurs'' heette de song die de Frans-Baskische superster Manu Chao in 2002 opviel. Sindsdien kennen ze elkaar. Sterker: Chao produceerde de nieuwe plaat, schreef de helft van de songs, en zingt stevig mee. Dimanche à Bamako is evenzeer een Chao-plaat als een product van Amadou & Mariam. Nog sterker: Dimanche à Bamako is een zeldzaam geslaagde poging om een moderne fusie te maken met Afrikaanse muziek, zonder dat die van zichzelf vervreemdt of hopeloze kitsch wordt...
...,,We wilden graag een ontmoeting in de muziek. Manu schreef liedjes, wij schreven liedjes, we stuurden maar over en weer, en soms speelden we iets samen, als het kon. Allebei met onze gitaren. Dan is hij naar Bamako gekomen, waar hij weer met ons gespeeld heeft, en al die straatgeluiden opgenomen heeft die je op de plaat hoort: sirenes, vrouwen bij de rivier, spelende kinderen, de radio in Bamako.''...
- Ervaart een blinde muziek anders?
Mariam: We ontwikkelen ons gehoor waarschijnlijk beter, en we stellen ons van alles voor op basis van wat we horen. Klanken zijn voor ons beelden. Als we de wind horen, kan het zijn dat we een woud zien, maar even goed een stad.
Amadou: We kunnen ons natuurlijk ook wel heel wat voorstellen, want we zijn niet altijd blind geweest. Ik vanaf mijn vijftiende, Mariam vanaf haar vijfde.
- U hebt heel wat bereikt. Hebt u nog ambities?
Amadou: Ooit iets opnemen met Stevie Wonder. Dat is ons grote idool, ons voorbeeld.
Mariam: C'est ça.
Zie ook: www.couleurcafe.be