De cd Sumiglia van de Griekse zangeres Savina Yannatou wordt overal juichend ontvangen. Ze laat er haar stem een paar verrassende bochten en sprongen in nemen. ,,Maar ik had graag meer geëxperimenteerd. (...) Ik mag graag eens met een kopstem zingen, of luid schreeuwen. Mensen zeggen dan: je hebt zo'n mooie sopraanstem. Maar die gaat niet kapot als je ze eens op de proef stelt,'' zo vertelt de Griekse aan Inge Schelstraete in het Vlaamse dagblad De Standaard.
Savina Yannatou
Uit het Standaard-artikel hier nog enkele citaten:
...Met de groep Primavera en Salonico, uitstekende muzikanten die de staande bas koppelen aan traditionele akoestische instrumenten als viool, accordeon of luit, speelt Savina Yannatou muziek uit het gehele Middellandse Zee-gebied maar op Sumiglia bijvoorbeeld ook uit Armenië, Bulgarije en de Oekraïne....
...Veel liedjes op Sumiglia gaan over de plek waar je woont en hoe die je maakt. ,,Dat klopt. De mensen die die songs maakten, zongen over de aarde waarop ze werkten, of ze wilden weg uit hun land maar wilden hun familie niet verlaten, of ze gingen kapot van de heimwee voor hun land, of ze wilden er zelfs voor sterven. Het Moldavische liedje 'Porondos viz partjan' gaat over een weesmeisje en een rivier die haar troost: 'als je geen vader meer hebt, zal ik je broer zijn'. Maar je moet weten dat ik die liedjes kies op de muziek: ik wist niet waarover de tekst ging toen ik besloot dat liedje te zingen.'' Dat leidt in de groep soms tot discussies. ,,Het Albanese liedje 'Smarte moj' vond ik een fantastische melodie. Ik wou het brengen, omdat ik zó hoorde hoe ik het zou zingen, en hoe ik erop kon improviseren. Nadat ik dat lied een poos had lopen te 'zingen', kreeg ik de tekst vol bloedvergieten. Mijn eerste reactie was ' èk, dit wil ik helemaal niet zingen!' (lacht) Maar nadat we het besproken hadden, kwamen we tot de conclusie: dit is een song die in zijn tijd, toen de Albanezen tegen de Turken vochten, zijn betekenis had; die waarde blijft.'' ...
...,,Soms besef ik pas achteraf waarom een bepaald liedje me zo heeft aangesproken. Op dit moment werk ik samen met het Nationaal Theater van Griekenland. Elke dag vraag ik me af: 'Savina, waarom heb je dit project aanvaard?' Ik moet een goede reden gehad hebben om een tragedie op muziek te zetten die gaat over verraad, over burgerplichten en de organisatie van de stad, over familiebanden, maar ik weet niet welke. Het zegt allicht veel over mezelf, dat ik door deze thema's word aangesproken. Hopelijk zegt het niets verontrustends over me.'' (lacht)...
Savina Yannatou treedt 13 augustus op tijdens het Gaume Jazz Festival in het Belgische Rossignol.
Zie ook: www.savinayannatou.com.