Afgelopen maandag schreven wij in onze rubriek cd-recensies positief over het album Undermenskin van het Nijmeegse trio East of the Sun. In een interview in dagblad De Gelderlander zegt gitarist Pieter Klaassen van die groep ondermeer: "De hotclubwereld vindt ons nu te experimenteel, de jazzwereld vindt ons te folky en de klassieke podia schrikken van het gehalte improvistaties. Voor mij zegt dat iets over de verkokering van de muziekwereld..."
East of the Sun verwerkt tal van invloeden in haar muziek, die ze zelf graag betitelen als wereldjazz. Zeven jaar geleden vertrokken vanuit Hot club de France hoor je nu naast jazz en gipsy ook tango, Balkan, Afro, klezmer, latin en klassiek. Journalist Frank Antonie van Alphen laat naar aanleiding van de release van Undermenskin gitarist Pieter Klaassen aan het woord. Hier enkele citaten:
...East is zowel een verwijzing naar de invloeden die in de muziek worden gestopt, als naar de naam van een jazzstandard die de band speelt, volgens de East of the Sun-gitarist Pieter Klaassen. Sommige covers zijn nou eenmaal heilig. Covers? Dat is een term die in het jazzwereldje zelden gebruikt wordt. Standard, dat is een juiste typering voor andermans veren. Maar muziek van anderen komt steeds zeldzamer voor in het repertoire van de Nijmegenaren...
...In het begin werd vooral swingrepertoire uit de periode 1920-1950 gespeeld; de hoogtijdagen van Reinhardt. Maar die dagen van swing zijn inmiddels voorbij voor het drietal. Pieter Klaassen: "Cor Bakker zei laatst in een jazzradioprogramma na drie maten van een nummer al dat hij ons verschrikkelijk vond, omdat het niet swingde. Nogal logisch. We spelen tegenwoordig ook helemaal geen swing meer. Maar hij houdt dan ook van swing en niet van viool. Ik vind het alleen jammer dat hij dan vervolgens gelijk ophoudt met luisteren."...
..."De hotclubwereld vindt ons nu te experimenteel, de jazzwereld vindt ons te folky en de klassieke podia schrikken van het gehalte improvistaties", zegt Klaassen. "Voor mij zegt dat iets over de verkokering van de muziekwereld. En de bekrompenheid van programmeurs die bang zijn 'hun publiek' te verliezen." Kortom: East of the Sun zit op de goeie koers wat innovatieve muziek betreft. Ten oosten van de zon gloort weer nieuwe muziek...
...Wat is belangrijker voor vernieuwende muziek: het conservatorium of autodidactisch onderwijs (denk aan Reinhardt)? "We zijn alledrie afgestudeerd aan het conservatorium. Maar de eerste stappen met improvisatie waren autodidactisch. Innovatieve muziek zal altijd door creatieve mensen verder ontwikkeld worden. Het belangrijkste is dat deze mensen zoekers zijn, en daarbij kan zowel het conservatorium, maar ook het ontbreken daarvan, behulpzaam zijn." Behulpzaam waren de drie ook bij het in drie weken componeren van de soundtrack voor het helaas geflopte filmproject Les Belles. De film werd maar eenmaal vertoond op de Rotterdamse Filmdagen. Fragmenten zijn nog steeds te horen tijdens optredens van het trio. Misschien is het wel een goed idee om dan ook de filmfragmenten van Les Belles te tonen tijdens de concerten van East of the Sun. Kan Cor Bakker tenminste plaatjes kijken tijdens het luisteren...