Ontheemde muziek ontroert Carel Kraayenhof
Prinses Maxima raakte tijdens haar trouwplechtigheid ontroerd door de muziek van bandeonist Carel Kraayenhof. Bij de geboorte van haar eerste dochter Amalia raakte hij opnieuw een gevoelige snaar bij Maxima en Willem-Alexander met het singletje 'Nu dat jij er bent' uit. Nederlands beroemdste bandoneonspeler kan een potje breken bij de Oranje's. En bij de rest van de natie, want zijn succes blijft maar duren. Nu weer met 'Street Tango', Kraayenhof's eigen droomproject, waarmee hij langs overvolle theaters tourt. Voor het Eindhovens Dagblad sprak Piet Snijders met Kraayenhof. Hier enkele citaten uit dat interview:
...Waar krijgt de man die prinses Màxima zo wist te ontroeren eigenlijk zelf tranen van in de ogen? "Ook van de bandoneon", zegt hij onomwonden. "Van de bandoneon, van de uillean pipes en van de muziek waar die instrumenten voor staan." En dan gaat het over tango, zijn Argentijnse tango, emigrantenmuziek uit de pauperbuurten van Buenos Aires in de vorige eeuw. En over Ierse volksmuziek ; over ballads die verhalen van honger door mislukte oogsten en van tegenslagen in de Nieuwe Wereld. "Vroeger maakte ik samen met mijn broer Ierse folk en speelde ik de concertina," zegt Kraayenhof. "Ook toen vond ik de Argentijnse tango al prachtig. Beide genres staan voor de ziel van een volk. Voor z'n verdriet, z'n humor en z'n veerkracht." "Ik voel mij vooral geraakt door het ontheemde in de Ierse en de Argentijnse muziek. Daarin herken ik mij. Ik ben opgegroeid in Aalst, heb jarenlang in Amsterdam gewoond, en kijk nu uit over een Hollandse polder. Ik heb me altijd import gevoeld en weet soms niet eens of ik me wel Nederlander moet voelen. Ik heb hier altijd iets gemist. Bij voorbeeld dat uiten van emoties, dat de tango zo eigen is."...
...Het diatonisch knoppeninstrument herbergt aan de linkerkant een warm geluid als van een cello. Met de rechterhand worden felle deuntjes gespeeld, zoals met een trompet. De bandoneon is ook zeer geschikt om er ritme mee te maken. "Een percussief instrument", zoals Kraayenhof het uitdrukt. Een belangrijk kenmerk is verder dat de halve tonen wat onlogisch rond de hele noten liggen gegroepeerd. Kraayenhof: "Je speelt er niet zomaar even op weg. Toen ik eraan begon kon je de bandoneon in Nederland nergens leren bespelen. Ik heb de notenligging zelf moeten uitzoeken met behulp van de piano en mijn eerste bandoneonmuziek zelf moeten uitschrijven aan de hand van opnamen van Juan José Mosalini."...
...de passie voor tango leidde tot een ontmoeting met de grote tangocomponist Astor Piazolla (1921-1992). Kraayenhof: "Hij was voor concerten in ons land en zijn bandoneon bleek lek. Daarom mocht ik de mijne aan hem uitlenen. Bij die ontmoeting mocht ik ook een stukje voorspelen en daar hield ik een uitnodiging aan over om in hartje New York drie maanden lang op te treden als bandoneonsolist in de tangomusical 'Tango Apasionado'." Die musical van Piazolla werd prompt vergeleken met de beroemde West Side Story van Leonard Bernstein (1918-1990). Zelfs de verhalen leken veel op elkaar...
...In New York begon voor Kraayenhof een droom te kiemen die hij eerst nu, in 2004, heeft kunnen waarmaken. Met de hartelijke instemming van Jamie, dochter van Leonard Bernstein, en Diana, dochter van Astor Piazolla, heeft hij de beide grote componisten uit de 20e eeuw samengebracht op één cd, het nieuwe album 'Street Tango'. Carel Kraayenhof: "Bernstein en Piazolla hebben elkaar vreemd genoeg nooit ontmoet. Zij behoorden tot dezelfde generatie, hadden dezelfde connecties, bewonderden elkaars muziek en streefden muzikaal nagenoeg hetzelfde na. Alleen hun vertrekpunten waren tegengesteld. Bernstein kwam uit de jazzscene en belandde via klassiek en latin bij zijn grotestads-muziek. Piazolla kwam van de Latijnse kant, absorbeerde ook klassiek en jazz en kwam bij eenzelfde soort muziek uit. Daarom moesten ze samen gehoord worden, vond ik."...
... In ons publiek zien we tegenwoordig driedelige mantelpakjes naast punkers zitten. De intelligentia naast het gewone volk. En iedereen gaat uit zijn dak. Onze muziek is tegenwoordig precies wat muziek behoort te zijn: van en voor iedereen."...