Het Amerikaanse liedarchief

Er zijn een boek en een cd verschenen onder de naam The Rose & The Briar. Het boek, van Sean Wilentz en Greil Marcus (schreef eerder al o.a. over Bob Dylan), laat diverse mensen aan het woord over Amerikaanse folkballads. Op de cd zijn diverse uitvoeringen daarvan te beluisteren. Gijsbert Kamer van De Volkskrant schrijft daarover:

(...) De liedkunst zoals die zich door de eeuwen heen heeft ontwikkeld, openbaart keer op keer nieuwe schatten. Het is wel degelijk te danken aan het pionierswerk van muziekhistorici als Greil Marcus dat de Amerikaanse folkballad stilaan net zo essentieel geworden is voor het begrip van de Amerikaanse cultuur als jazz en film. (...) Wat het idee ervan [van het boek, red.] zo goed maakt is dat je, zoals in de inleiding staat, wellicht beroepsfolkloristen nodig hebt om herkomst en ontwikkeling van een folkliedje te achterhalen. Hoe verandert de betekenis van een in Schotland geschreven liedje in de loop der eeuwen wanneer het in de Amerikaanse Appalachen wordt gezongen? Interessante vragen, waaraan door gezaghebbende journalisten als Dave Marsh, Cecil Brown en Ed Ward hier ook niet voorbij wordt gegaan. Maar wat historici zo vaak wel laten liggen, en wat hier zo meesterlijk gebeurt, is de beschrijving van hoe je het beluisteren van een oude of minder oude ballade ervaart. (...) En dan hoor je bijvoorbeeld het krakende, bijna angstaanjagende geluid van The Coon Creek Girls zoals ze in 1938 Pretty Polly zongen, en je leest er het uitstekend gedocumenteerde verhaal van Rennie Sparks bij en je begrijpt ineens de essentie van al die gruwelijke murder ballads. Het zoeken naar liefde en vrijheid en de onvermijdelijke dood, daar draait het om in alle liedjes.