Als de grote studio's het al niet redden… Er moet geld bij
Een bekend verhaal: de cd-markt is ingestort. De Zwolse geluidstechnicus/producer
Willem Coenen onderstreept de oorzaak nog eens in een artikel dat Wout Sleijster schreef voor de Wegener Dagbladen: 'Iedereen kopieert zich suf'. De effecten daarvan op opnamestudio's zijn ingrijpend. Coenen: 'Het blijft een bloedmooi vak, maar er moet eigenlijk geld bij.' Enkele citaten:
…De Baobab Studio aan de Molenweg is riant, met naast de regieruimte een 'theater' met groot podium en 70 zitplaatsen. De leus 'digitale audio-opnames met een sterk live gevoel' wordt met recht gevoerd. Maar eigenaar Peter Han Beekkerk maakt er geen geheim van dat het aantal opdrachten voor opnamens 'beduidend minder' is geworden. Hij gaat nog een stapje verder: 'Op dit niveau is er eigenlijk geen bestaansrecht meer. Kijk, als grote studio's het al niet redden (...) Het is volgens Beekkerk niet eens zo zeer de onderlinge concurrentie die studio's als Baobab bedreigt, het is vooral het verschijnsel homestudio. 'We zien steeds meer hoe bandjes op een zolderkamer hun 'eigen ceedeetje' maken en vervolgens naar ons toekomen om de opnamen te mixen. Natuurlijk is de kwaliteit van zo'n thuisstudiootje minder dan de kwaliteit hier. Maar ja, de kosten…
…Wilfred Sluiter, eigenaar van Big One Music, constateert dat er met de (semi-) professionele studio geen boterham meer te beleggen is: 'Je praat al gauw over een investering van anderhalf miljoen. Van het handvol grote studio's kunnen alleen nog jongens als Borsato voluit gebruik maken. Steeds meer bandjes kiezen voor een homestudio; een investering van pakweg 10.000 gulden. Ik zie het bij ons in de winkel. Je hebt complete opname-apparatuur, digitaal, met galmpjes, enzovoorts. Veel bandjes proberen van daaruit hun opnames te remasteren in een echte studio.'
De jongste ontwikkelingen stemmen Wilfred Sluiter, hoewel er voor hem wel handel in zit, niet vrolijk. 'Want het gaat ten koste van het product', vindt hij. 'Ik ben dezer dagen bezig met het omzetten van oude elpees op cd. Als ik dan die oude opnamen hoor denk ik toch: Ze konden er vroeger wèl wat van. Nu is het een kwestie van een druk op de knop en klaar. Het resultaat wordt er niet beter op: minder dynamisch, minder warm. Het verschil
zit'em puur in zaken als analoge opname en gebruik van compressors…'
…In het Zwolse popcircuit was heel lang Willem Coenen, nu 47, de man die als producer betrokken was bij platen- en cd-producties. 'Ik ben een purist. (…) gewerkt met bands als Fratsen, Waikiki, Tom Holkenborg (van Junkie XL) en Swamp. En met Erwin Nijhoff hebben we zijn bijdrage aan de Doe Maar-tribute-cd opgenomen. Roots, rock, country , jazz, funk, blues; alles kon', blikt Coenen terug. Hij stuitte er echter op twee onneembare
obstakels: de moordende concurrentie tussen studio's èn de ligging van 'zijn'
Studio Nieuw Spitsbergen.
Wat het eerste betreft: 'Ik begon met een dagtarief van 1.200 gulden. Dat werd
uiteindelijk 800 gulden. Dat kon niet uit. Ik verdiende net genoeg om de kosten te betalen.' Maar ook de ligging 'ver boven Groningen' deed hem uiteindelijk besluiten daar te kappen
en terug te keren naar Zwolle. Hier vindt Willem nu een basisinkomen in zijn werk als geluidstechnicus bij schouwburg Odeon en bij Hedon. Het zo nu en dan opnemen ten behoeve van een cd is franje geworden. 'Maar wel bloedmooie franje',
voegt hij er aan toe…
…Het doet Coenen pijn dat de klad er in zit. Zelfs de grotere platenmaatschappijen zetten nu de tering naar de nering: 'Alle wat minder bekendere bands dienen daar bij voorkeur een kant-en-klaar product aan te bieden. De grote jongens investeren louter nog in bands met, zoals ik dat onlangs nog hoorde, 'bewezen verkoop'. Met andere woorden: bij investeren moet succes bijna op voorhand verzekerd zijn…'