Uniek slot aan kamermuziekfestival op Schiermonnikoog
Onlangs gewezen op een artikel in HP/De Tijd van alweer een week geleden. Het was echter dermate aardig dat we er alsnog uit citeren. Het verhaal van Wenneke Savenije beschrijft een bezoek dat ze bracht aan een kamermuziekfestival dat begin oktober voor het eerst plaats had op Schiermonnikoog. Een paar dagen met naast kamermuziek ondermeer natuurexcursies. De reden dat we er hier op terugkomen is niet enkel de fraaie pen van Wenneke, maar ook het verrassende afsluitende concert. Geen kamermuziek, maar een verbijsterend optreden van Renaud Garcia-Fons en Jean-Louis Matinier, die begin dit jaar nog hét hoogtepunt vormden van de Franse avond tijdens het International Folk Festival in Tilburg.
…Op de boot van Lauwersoog naar Schiermonnikoog is het angstaanjagend rustig. Als er al publiek zal afkomen op de eerste editie van het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, dan moet dat nu al op het eiland zijn (…) Bij de kust van het eiland wroeten steltlopers in de brakke zandvlakten van het verlaten wad, wilde ganzen doorklieven de wolkeloze hemel. Wie naar Schiermonnikoog gaat, wil weg van de grote drukke wereld…
…In het dorp is de duisternis al ingevallen. Groepjes mensen in wandeltenue sluiten zich aaneen in de donkere straatjes en zoeken zich een weg naar het kerkje, waar plaats is voor zo'n 280 bezoekers. Voor de ingang wacht een smeedijzeren muziekstandaard met vlammende fakkels, symbool van het kleinste en origineelste muziekfestival van Nederland, zijn eerste publiek op. Tot ieders verbazing is het openingsconcert uitverkocht. (…) Tien minuten voor aanvang zit de Ontmoetingskerk stampvol met volk van de wal én eilanders. (…) Dan wordt de fraaie akoestiek van het kerkje uit haar lome halfslaap gerukt door stormachtige uitvoeringen van hoogtepunten uit de Duitse Romantiek (…) Na afloop verzamelen musici, publiek en Schiermonnikogers zich in de kroeg en de roodfluwelen lounge van Hotel van der Werff. Er wordt flink gezopen, gerookt en gepraat en iedereen is het erover eens dat de opening van het festival in alle opzichten een groot succes was. Eilandbewoners in stoere schipperstruien verzekeren elkaar dat ze zulke mooie muziek nog nooit op hun eiland hebben gehoord.…
…De volgende dag doet dorpsomroeper Jelle Woudstra in Schierse krachttermen de zeden en gewoonten van zijn eiland uit de doeken. "Hier op het eiland", zegt Woudstra, "houden de mensen van humor, maar het moet wel eerlijk en puur blijven. Daarom slaat dat kamermuziekfestival hier ook zo goed aan. Dat ademt de juiste intieme geest en ons eiland wordt er ook echt in betrokken…
Het festival bood Bruch, Brahms, Schuman, Beethoven, Franck, een masterclass door Jard van Nes en dan verwacht je aan het slot geen wervelende jazzy wereldmuziek op contrabas en accordeon. En toch gebeurde dat:
…Die avond verbijsteren de contrabassist Renaud Garcia-Fons en de accordeonist Jean-Louis Matinier hun toehoorders in de ten derde male helemaal uitverkochte Ontmoetingskerk met Fuera, een waanzinnig virtuoze cross-over tussen jazz en wereldmuziek. De musici van het festival luisteren ademloos toe, want Renaud bespeelt de bas met de lichtvoetigheid van een meesterviolist, en Matinier weet de duizelingwekkende capriolen van zijn erop los improviserende collega naadloos te volgen op accordeon… …Het wordt nachtwerk in de kroeg van Hotel van der Werff, maar een deel van de musici staat de volgende ochtend toch voor dag en dauw op om de eerste boot naar het vasteland te halen. Een ontroerend beeld: verkleumde musici die met hun instrument op de rug de zeewind trotseren bij het beklimmen van de boot naar Lauwersoog. Hun taak zit erop en elders in de wereld wachten de reguliere concertpodia. Volgend jaar weer Schier…