Jenny Wilhems (Gjallarhorn): Met onze
muziek brengen we mensen bij elkaar

Gjallarhorn is veel in het nieuws. Afgelopen week bespraken we de nieuwe cd Grimborg en citeerden uit een recensie van journalist Ton Maas. Nu citeren we graag uit een verhaal dat Marcel Haerkens schreef voor de Limburger naar aanleiding van het concert dat de Finse groep gaf in het Parkstad Theater in Heerlen. "Sinds hun vorige cd Sjofn' raakte de carrière van het Finse Gjallarhorn in een stroomversnelling. Met het verschijnen van Grimborg' treedt het gezelschap definitief toe tot de eredivisie van de internationale folkscene", aldus Haerkens. Hier nog enkele citaten:

…In Noordse mythologie vervult de godheid Heimdal de rol van boodschapper. Zijn tijdingen, meestal een waarschuwing voor naderend onheil, blies hij naar de stervelingen met een hoorn, de zogenaamde gjallarhorn. Dat de band van zangeres/violiste Jenny Wilhelms dezelfde naam draagt is geen toeval want volgens haar ligt hun muziek diep verankerd in de Scandinavische traditie. Maar ze kan ons geruststellen. "Wij doen niet aan apocalyptisch doemdenken. In tegenstelling tot ons oeroude godendom is de boodschap die wij verkondigen positief. Met onze muziek willen we de mensen net bij elkaar brengen."…

…Hoewel ze in het zuiden van Finland woont is het Fins niet haar moederstaal. Jenny maakt namelijk deel uit van de Zweeds sprekende populatie van dat land. Met zes procent van de bevolking een minimale minderheid zo verklaart ze, (…) Van discriminatie of een felle taalstrijd zoals in België is dan ook geen sprake, maar haar dubbele identiteit zet Jenny ertoe aan een gedegen studie van haar roots te maken. Dat ze academisch geschoold is op zowel muzikaal als taalkundig gebied komt daarbij goed van pas. "Ik wilde muziek maken vanuit mijn eigen minderheidscultuur, maar kwam tot de ontdekking dat er nauwelijks rolmodellen voorhanden waren. Met een paar vrienden hebben we toen een band opgericht die daar verandering in zou moeten brengen. Alleen de manier waarop we ons zouden profileren was een probleem. Je kunt de mensen moeilijk een eeuwenoude ballade van achttien coupletten voorzetten. Dat is saai en niet meer van deze tijd. Het klinkt paradoxaal, maar om de traditie te preserveren moet je telkens een nieuwe vorm vinden om haar levend te houden."…

…De muziek hebben we benaderd op een hele vrije manier. Deels geïmproviseerd zoals in de jazz. Daarom klinkt hij soms ambient. De teksten heb ik uit de archieven opgeduikeld. (…) De mens en zijn relatie tot de natuur staat centraal. De Noordse landen zijn dun bevolkt en mensen leven vaak geïsoleerd. Oude sagen over elven en andere vreemde wezens gedijen daar goed. Waar gebeurd of niet, die verhalen hebben een symbolische betekenis en vertellen veel over onszelf."…

…Door haar studie kwam Jenny tot het besef dat de oermuziek uit verschillende landen meer overeenkomsten dan verschillen kent. Hoe komt het dat bijvoorbeeld eeuwenoude liederen uit Japan een opvallende gelijkenis vertonen Ierse, terwijl die verschillende volkeren zich niet eens bewust waren van elkaars bestaan? "Je zou kunnen denken aan een collectief onderbewustzijn, maar nuchter gesteld is het ook terug te voeren op de wetten van de fysica. De basis harmonieën zijn overal eender. De waarheid zal daarom wel in het midden liggen."…