Music & Words groeit al twintig jaar
In 1983 begon Hans Peters een postorderbedrijfje voor platen die hij graag beluisterde maar in Nederland niet kon vinden. Al snel daarna stapte de onderneming over op de toelevering aan winkeliers en begon Music & Words ook zelf werk van artiesten uit te brengen. Inmiddels doet Music & Words dit werk via allerlei verschillende labels. Deze bestrijken muziek uit alle werelddelen, zoals klezmer, wereldmuziek, Europese folk en blues. Naast het zelf uitbrengen van platen distribueert het bedrijf in de Benelux cd's van artiesten en bands voor buitenlandse platenmaatschappijen. De onafhankelijke platenmaatschappij is in twintig jaar uitgegroeid van postorderbedrijf tot muzikale speeltuin. Ingrid van Amelsfort sprak voor het Utrechts Nieuwsblad met Liesbeth Puts, die sinds 1986 bij Music & Words in Nieuwegein werkt en de perscontacten onderhoudt. Hier enkele citaten:
...Puts: ,,Ik wil veel te luisteren hebben. Een plaat tien keer opzetten en dan de elfde keer nog steeds iets nieuws horen. Gjallarhorn is dan ook een beetje mijn project. Dat is het leuke van een onafhankelijke platenmaatschappij. Ons label is onze speeltuin. Ook al weet je dat ze geen honderdduizenden cd's zullen verkopen, het is toch leuk zo'n band te promoten en te kijken of je ze naar Nederland kunt halen.''...
...Telkens als Puts ergens een cd van de Portugese zangeres Cristina Branco hoort, leunt ze tevreden achterover. ,,Dan weet ik dat wij ons werk goed hebben gedaan.'' De fadozangeres stapte na haar succesvolle debuut over naar de 'gevestigde' grote platenmaatschappijen. Hetzelfde overkwam Music & Words met Mary Black. Maar als deze zangeressen een nieuwe cd uitbrengen, merkt de organisatie dit meteen aan de verkoopcijfers van de debuutalbums. ,,Mensen willen meer horen en grijpen dan ook terug naar eerdere platen. Dus ik vind het niet frustrerend dat ze bij ons weggingen. Wij hebben hen als eersten gevonden en hun muziek hier uitgebracht. Dit betekent dus dat wij goede artiesten herkennen en binnenhalen.''...
...Naast populaire bands probeert de platenmaatschappij de laatste tijd aandacht te besteden aan traditionele muziek uit Nederland. Een klein onderdeeltje in het geheel, benadrukt Puts. ,,Maar je kunt niet met droge ogen beweren dat je van overal muziek uitbrengt en dat dan je eigen traditie opzij zet. Dus in die zin willen we wel een beetje zendingswerk verrichten.'' (...) Via archiefonderzoek probeert Music & Words oude opnames boven water te krijgen. Inmiddels is een eerste cd uitgebracht met accordeonmuziek uit de Achterhoek. De bedoeling is dat dit initiatief een vervolg krijgt...
...Maar de échte ontwikkelingen ziet Puts toch buiten Nederland, in Scandinavië. ,,Daar gebeurt het op dit moment. Värttina maakte de weg vrij voor andere Scandinavische groepen. Er ontstaan allerlei vernieuwende bands en het is hartstikke leuk de ontwikkelingen te volgen. Zo heb je een accordeonist, Kimmo Pohjonen. Die begon traditioneel, maar maakt nu onder andere twintigste-eeuwse moderne muziek met een orkest. Ik heb hem afgelopen jaar op het Crossing Borderfestival gekregen. Dat vind ik echt geweldig.''...
...Puts verwacht niet dat mensen warmlopen voor Nederlandse muziek. Ze merkt elke keer een desinteresse voor tradities van eigen bodem. Zo is Hans Theessink, een blueszanger uit Twente, overal populair behalve in Nederland. ,,In de Verenigde Staten werken artiesten als Dolly Parton en Maceo Parker graag mee aan zijn albums. Theessink is daar een gerespecteerde muzikant. Maar hier heet het: o, Twente, dat kan nooit wat zijn. Ik constateer een houding dat iets uit Nederland niet goed kan zijn en dat snap ik niet.''...