Anouar Brahem: "De spanning binnen de muziek,
in het spel van tempi en stilte, is zeer belangrijk"

Slechts weinig labels hebben de vernieuwing zoveel kans gegeven als ECM zegt Peter Vantyghem in De Standaard. Op dat label kwam eind vorig jaar ondermeer de cd Le pas du chat noir uit van de Tunesiër Anouar Brahem (zie cd-recensies). Vantyghem sprak met Brahem. Hier enkele citaten:

…Hij komt uit Tunis en begon op zijn tiende op de oud te spelen (…) Hij studeerde aan het conservatorium, maar verliet dat om vier jaar in de leer te gaan bij een meester, Ali Sriti. Daar ontdekte hij een haast verdwenen traditie, die van de takht: een klein ensemble waarin improvisatie mogelijk is. Volgens Brahem is dat de echte klassieke Arabische muziek. Hij vertrok naar Parijs, ontdekte de avant-garde, hoorde Keith Jarrett, en zag veel films. Het is allemaal in zijn muziek geslopen, die een elegante mengeling is van jazz, minimalisme en Mediterrane klanken…

…Nadat hij vorig jaar een plaat maakte met de jazzmuzikant Dave Holland, had hij even genoeg van zijn luit. Hij schreef wat stukken op piano, die hij bespeelt zonder kennis van zijn cultuur, maar veeleer alsof het een luit is. "Toen liet ik mijn partituur spelen door een bevriende pianist, en het klonk totaal anders dan ik voor ogen had. Daarom heb ik alle mogelijke kleine details erbij genoteerd. En daar ben ik dan luit bij beginnen spelen. En omdat ik er soms ook bij zong, heb ik die stem aan een accordeonist gegeven, die dus het innerlijke lied van de muziek speelt. Zo ontstond muziek voor luit, piano, en accordeon, wat toch wel een zeer ongewone combinatie is."…

…"De spanning binnen de muziek, in het spel van tempi en stilte, is zeer belangrijk. Als ze niet goed gespeeld is, wordt ze al gauw geestig in plaats van mooi."….

…"Ik heb de accordeonist Jean-Louis Matinier gevraagd om duidelijk niet te spelen als een accordeon, maar als een bandoneon, wat veel fijner is."…

…Hij twijfelde lange tijd of hij deze plaat, die hij zelf als een breuk met zijn voorgaande beschouwt, live zou kunnen spelen: "De akoestiek moet fantastisch zijn, de piano moet uitstekend zijn, er is veel intimiteit nodig. Dat vind je niet zo gauw. Eigenlijk enkel in zaaltjes waar kamermuziek gespeeld wordt."…

…Le pas du chat noir is een triomf van een lange zoektocht. Anouar Brahem heeft een stijl gevonden die geografisch niet te plaatsen is….

Anouar Brahem treedt vr 9 mei op in Brussel (Flageygebouw 02-641.10.20) en za 10 mei in Gent (De Vooruit (09-267.28.28)