Volgende cd van Dayna Kurz wordt cover-album

Postcards From Downtown, de debuut-cd van Dayna Kurtz, stormde direct na het verschijnen in Nederland de Moordlijst binnen, de door de critici samengestelde alternatieve hitlijst. Een lovende recensie in een landelijke kwaliteitskrant leverde onmiddellijk duizend bestellingen voor het album op. Muziekkrant Oor laat de Amerikaanse laatbloeister aan het woord. Uit dat artikel van de hand van Herman van der Horst komen de volgende citaten:

…Oorspronkelijk komt ze uit een kustplaats in New Jersey, vlakbij de plek waar Bruce Springsteen opgroeit. Rond haar twaalfde leert ze zichzelf gitaar spelen en begint ze songs te schrijven. Een zwaarmoedig kind, dat zich onbegrepen voelt en vooral zichzelf heel serieus neemt. Zoekt onmiddellijk haar toevlucht in singer-songwriters, zoals Leonard Cohen, Tom Waits en met name Joni Mitchell, wier plaat Blue absoluut favoriet is. Aanvankelijk schrijft ze dan ook van die diep persoonlijke songs, waar ze later afstand van neemt. "Nu probeer ik meer het liedje te dienen dan mezelf. Ik probeer meer te schrijven als een schrijver. Ik wacht liever welke kant het liedje uit wil, dan dat ik per se mijn hart wil luchten."…

…Tijdens een tournee door Florida in 1999 krijgt ze een ernstig auto-ongeluk. Wanneer ze daarop volgende jaar in het ziekenhuis ligt te herstellen, hakt ze eindelijk de knoop door. Inmiddels halverwege de dertig besluit ze met een aantal bevriende muzikanten een plaat op te nemen. Rond die tijd ontmoet ze ook haar verloofde Jeff Pachman, een veteraan uit de muziekbiz (hij runde ondermeer het Rockvile-label, waarvoor hij Uncle Tupelo tekende). Van de weeromstuit begint het paar een eigen label (Kismet), waarop Postcards From Downtown wordt uitgebracht (…) Door het gevonden liefdesgeluk krijgt ze anderhalf jaar geen letter op papier. Maar inmiddels jeuken haar handen weer. Niettemin zal de opvolger een coverplaat worden. Liedjes die zij zelf graag geschreven had willen hebben. Die variëren van obscure popsongs, een vroege Lucinda Williams-compositie en de Franse kraker Parlez Moi D'amour tot het (reeds opgenomen) Duke Ellington-duet I Got It Bad met haar stadgenote, oude vriendin en meervoudig Grammy-winnares Norah Jones. Wat al aangeeft dat Dayna Kurtz niet voor één muzikaal gat te vangen is. Of zoals ze het zelf droog vast stelt: "Ik heb mijn vingers in een heleboel taarten.'…

…Meestal voeren haar tournees naar het zuiden van de VS. Met name naar New Orleans, een pek waar ze verliefd op is geworden. De voornaamste reden: 'In New York ben ik oud. Het is een muziekbizstad. Als je daar de dertig gepasseerd bent en vrouw bent, dan ben je antiek! Niemand is geïnteresseerd in wat je eventueel te zeggen hebt. In New Orleans daarentegen ben ik een baby. Niemand in de blues- en jazzwereld neemt je ook maar enigszins serieus totdat je over de veertig bent. Tot dan ben je gewoon een getalenteerd kind. Wanneer je als dertiger - notabene in de bloei van je carrière - het gevoel krijgt dat je uitgeteld bent, dan zit eer iets verkeerd. Het is gezonder om je jong te voelen. En dat je nog zoveel te leren hebt. Dan komt het niet zo hard aan. Om te zien hoe twintigjarige… tróép een platencontract krijgt en bakken geld verdient. Want dan denk je: shit man, ik ben te oud voor dit'….