Oi Va Voi: Waar muziek vandaan komt is onbelangrijk
Oi va Voi zagen we vorig jaar op het International Folkfestival in Tilburg. Daar viel de groep tegen door een nogal statische performance en plastic sounds. Twee jaar ervoor zagen we ze nog schitteren op Dranouter. Een week geleden beoordeelde onze recensent Martijn van Gessel Oi Va Vois debuut-cd Through Tears positief: 'Misschien iets te weinig folk voor de 'oudere' folky, maar heel geschikt voor deze tijd', schreef hij. Kranten als de Times en The Daily Telegraph noemen de band een van de ontdekkingen van het jaar. Nu is er naar aanleiding van het debuutalbum in De Volkskrant een artikel van de hand van Menno Pot. Hij sprak o.a. met trompettist zanger Lemez Lovaz en met violiste Sophie Solomon. Onder het chapeau Oi Va Voi maakt popmuziek met traditionele wortels staat de forse kop Blije melancholie. Hier enkele citaten:
…In Zuid-Londen klinkt overal muziek, maar het lijkt wel of alleen de Asian underground het vasteland bereikt. Oi Va Voi, zes Londense twintigers, kan daar met een mix van eigentijdse beats, motieven en melodieën uit de joodse, zigeuner- en Balkantradities verandering in brengen…
…Vijf van de zes bandleden hebben Oost-Europese of joodse roots, al ontdekten ze dat in de meeste gevallen bij toeval, toen ze al tot Oi Va Voi waren toegetreden en voor de gein eens uitzochten waar ze precies vandaan kwamen… …Het geheel klinkt als een zigeunervariant van Massive Attack of Air. Met één verschil zegt Lemez Lovaz (…): 'Massive Attack en Air, maar ook Saint Germain en The Gotan Project, zijn in eerste instantie studioprojecten, die laagje voor laagje hun platen maken en daarna een band bij elkaar zoeken om het resultaat live uit te voeren. Bij Oi Va Voi is het andersom: wij spelen al vier jaar live en hebben onze live-set moeten vertalen naar de opnamestudio. Bij ons komen de liedjes altijd als eerste. Die zijn heel organisch.'…
…Oi Va Voi is een band van paradoxen: de eigentijdse beats uit triphop en dance contrasteren met de traditionele joodse en zigeunermelodieën. De muziek voelt grootstedelijk aan, terwijl de liedjes geworteld zijn in uitgesprokenlandelijke volksmuziektradities. En dan is tot slot het fraaie contrast tussen melancholie en opgewektheid. Tussen blijdschap en verdriet….
…De oude jiddische voordrachtskunstenaar Majer Bogdanski vertelt in het nummer Hora met aanstekelijke levenslust sombere anekdotes (…) Het is een saillant detail dat de gesproken tekst begeleid wordt door Arabische vioolpartijen ('Egyptisch', preciseert Solomon). Lovaz: 'De Arabische en joodse cultuur lijken door de politieke verhoudingen tussen Israël en de Arabische wereld lijnrecht tegenover elkaar te staan. Wij willen laten zien dat dat onzin is. Wij zijn geen politieke band. Ons statement is van menselijke, sociale aard. Of liever nog: van zuiver muzikale.'…
…Solomon: 'We willen niet preken over cultuur en al helemaal niet over politiek. Waar muziek vandaan komt is onbelangrijk. Voor ons komt het allemaal uit Zuid-Londen.'…