Onder het grote muzikale aanbod op de Gentse Feesten is er een nieuwkomer, Musicalia, dat onder de vlag Roots Acoustic World Sessions driemaal daags een optreden voorschotelt. Koen De Meester van Dewereldmorgen.be bezocht afgelopen zaterdag het openingsconcert van Moralia (met o.a. Wouter Vandenabeele) en bestempelt dat maar gelijk als een voltreffer.
Moralia is een combinatie van polyfone zang door vier zangers van vocaal ensemble Polyfoon en de wereldmuziek van de groep Eléonor (met pianist Florejan Verschueren, cellist Lode Vercampt, violist/arrangeur Wouter Vandenabeele en zangeres/componiste Elly Aerden), met teksten in het Latijn, die gezet worden in oude renaissancemuziek dan wel hedendaagse kamerfolk. Het was de première van dit programma dat februari volgend jaar in het grote Antwerpse theater de Roma een superuitvoering krijgt compleet met clavecimbel, piano etc. Daar verschijnt dan ook een album van.
Uit het verslag van Koen De Meester voor Dewereldmorgen.be volgen hier enkele citaten:
…Het vocaal ensemble nam –soms samen met Aerden – werk van de Sloveense componist Jacobus Gallus voor de rekening. De stemmen pasten perfect in het kader van de lichtjes vergane religieuze glorie, maar de teksten van onder meer Vergillius, Catullus, Ausonius en Martialis gingen over vriendschap, liefde, geluk, vrijheid, geld, hoogmoed, de muze… Het fijne was dat al dat Latijn ook een vertaling meekreeg en meteen viel de tijdloosheid ervan op. Als je het niet beter wist, dan zou je zweren dat ze vandaag waren geschreven of wat te denken van een fragment als: ‘Op aarde is vandaag geld de opperste koning, (…) zonder geld is niemand geliefd.’…
…Elly Aerden en de andere groepsleden van Eléonor hebben (…) een aantal Latijnse stukken als tekst aangewend voor nieuwe muziek. Die laat zich het best omschrijven als rijke kamerfolk met raakpunten aan de moorse muziek (te horen in het sublieme spel van violist Wouter Vandenabeele, bekend van Ambrozijn en Olla Vogola), fado, pop en chanson. Naast de fijne sound die de groep hanteert, is er de heerlijke stem van Elly Aerden (haar kennen we dan weer van bij Bodixel, Mairan, AmoRRoma…) die de luisteraar diep raakt. Dat effect bereikt ze niet door te overdrijven, maar op ingehouden wijze te zingen. Het resultaat is dat het Latijn niet klinkt als een oude, dode taal, maar als eentje die je niet kent. Als luisteraar kan je haast niet vermijden om aan de fadobenadering van grootheden als Mariza en Dulce Pontes te denken...
…Een hoogtepunt was een tekstfragment van Catullus dat eerst in de versie van Gallus door Polyfoon en daarna door Eleonor werd gebracht. De woorden ‘Odi et amo. Quare id faciam fortasse requiris. Nescio, sed fieri sentio et excrucior’ (‘Ik haat je en ik hou van je. Je vraagt je wellicht af waarom. Ik weet het niet. Maar ik voel het gebeuren en ik lijd eronder’) bleven lang hangen, net als de beide composities waartussen nochtans eeuwen liggen. Dat gevoel van tijdloosheid was dan ook één van de grote troeven van dit gedurfd en geslaagd concept…
Tot en met zondag 24 juli 2011 zijn er nog optredens in het kader van Musicalia, met o.a. AmoRRoma duo, nogmaals Moralia, Lieven Tavernier en Hans Mortelmans & Groep. Deze vinden plaats op een fantastische locatie: Monasterium PoortAckere, Oude Houtlei 56, Gent (B). Dit is een oud monasterium van de paters Augustijnen met een prachtige akoestiek.
Meer info over de nog komende optredens en kaartverkoop vind je op: Musicaliamusic.be.