Interviews zijn er in dit nummer van Goe Vollek! met Sophie Cavez,die de voorkant van het blad siert, en met Wim Claeys, die van het Franse festival Saint-Chartier midden juli een programmatorische carte blanche heeft gekregen. Maar ook de (onmisbare) festivalvrijwilligers op Labadoux komen aan bod, de instrumentenmarkt van Gooikoorts en Brosella-pionier Henri Vandenberghe. Fotoreportages zijn er van Dranouter aan Zee en van Trottoir Fanfaar in Gent (startevenement van het Feest van de Folk) en een achtergrondartikel biedt wat meer inzicht in de historiek en diversiteit van het folkfestivalaanbod in de Lage Landen.
Dat er heel wat (folk-)festivals te bezoeken zijn in de Lage Landen weet zo langzamerhand elke muziekliefhebber. Dat deze traditie nog vrij jong is, is minder bekend. Hans Hoosemans dook in de geschiedenis en schrijft dat wereldwijd het eerste folkfestival waarschijnlijk in Newport plaatsvond in 1959. Een jazzfestival was er daar al eerder, Pete Seeger organiseerde de folkvariant. Al snel volgden de Lage Landen, in België bleven de festivals bestaan, ook in de magere periode die volgde na de folkrevival van de zeventiger jaren. In Nederland verdwenen veel festivals van de kaart, maar vanaf 2000 kwamen er opnieuw initiatieven, waaronder het International Folkfestival Tilburg en Folkwoods. Hans Hoosemans stipt aan dat kleinschaligheid onontkoombaar is op hedendaagse folkfestivals, verder noemt hij als bezoekersmotieven gezelligheid, sfeer en soms ook ordinaire nostalgie. Luxe is een ander criterium waar organisatoren volgens hem graag mee uitpakken, drank in glazen, verzorgde maaltijden, een fatsoenlijke dansvloer en kindvriendelijkheid bijvoorbeeld, naast een beschaafd geluidsvolume. Hoosemans ziet een verschuiving in de programmering van luisterfolk naar wereldmuziek en op de grotere festivals ook popmuziek. In Nederland is er, zo meldt hij, het nieuwe verschijnsel Elf Fantasy Fair, waar folk een plekje vindt. Dan zijn er ook nog gratis toegankelijke evenementen met folkmuziek, kortom de folkliefheber hoeft zich niet te vervelen deze zomer.
En dan is er Wim Claeys, die al met allerlei projecten bezig is, waaronder een Belgische avond op het Franse festival Saint-Chartier, maar er staat er nog een op stapel: Nonkel Folk, waarin uitsluitend oude, traditionele muziek gespeeld gaat worden. Hij zegt daarover tegen Peter De Rop: "Het opzet is te vertrekken van de liedcultuur en meer specifiek de dialectzang. We hebben Walter De Buck, Olle Geris en Marc Hauman gevraagd om een aantal liedjes in hun dialect te selecteren. Voor de begeleiding zorgen Maarten Decombel, Wouter Vandenabeele en ikzelf." Daarnaast wil hij tijdens de voorstellingen gepaste filmbeelden vertonen op de muziek. Geïnteresseerden moeten er nog wel even op wachten, de première is in december 2009 in cc De Ploter in Ternat.
De nieuwe groep Orbál wordt voorgesteld, de leden omschrijven hun dansbare muziek als 'in ieder geval sprookjesachtig.' In de pioniersverhalen vertelt Henri Vandenberghe hoe het festival Brosella in Brussel als bij toeval is ontstaan. Hij kreeg het verzoek iets te doen met het Groentheater onder het Atomium: "Wat ik zou organiseren - luchtboksmatchen of majorettewedstrijden - zou mijn opdrachtgevers worst wezen. Zolang het park maar zou herleven was het in orde." Hij koos voor een folkfestival, even verder noemt hij wat namen van het eerste affiche in 1977: Derroll Adams, Wannes Van De Velde, Van Esbroeck & Masondo en John Renbourn. In later jaren volgden o.a. Planxty en The Chieftains. Tegenwoordig is het budget veel kleiner, maar met vzw De Vrienden Van Brosella en asbl Les Amis De Brosella, lukt het tot nu toe toch elk jaar weer een mooi gratis festival op poten te zetten in het tweede weekend van juli, met sinds 1981 ook een jazzdag.
Verder kan de lezer meedoen aan een wedstrijd wie de beste folk (of jazz-)melodie componeert, er wordt in oktober een folk- en jazzdag georganiseerd met workshops, jams adviezen etc. en is er een bijzonder jubileumprogramma in elkaar gezet voor 30 jaar stages in Gooik, dat gevierd gaat worden in augustus bij InstrumentiVal & -Bal. Tot slot korte mededelingen, nieuwtjes uit andere bladen, columns, een overzicht van het ruime cursusaanbod bij onze zuiderburen, enkele cd-recensies en er worden de voors en tegens van kleinschaligheid van een folkfestival besproken. Er valt weer heel wat te genieten voor de folkminnende lezer.
Ook Nederlanders kunnen zich abonneren op Goe Vollek!, stuur even een mailtje naar
Zie ook: www.muziekmozaiek.be.