Concert
Eilen Jewell bij Logjam
En toen was daar ineens Eilen (rijmt op ‘feelin') Jewell. Alleen de echte kenners hadden haar in eigen beheer uitgegeven debuut cd Boundary Country uit 2006 opgemerkt. Voor de grote massa muziekliefhebbers (ook voor Logjam Concerts) was het album LETTERS FROM SINNERS & STRANGERS uit 2007 de eerste kennismaking met dit uitzonderlijke 27-jarige talent. In het overweldigende aanbod van nieuwe albums waarmee we in deze moderne tijden worden overspoeld vallen ze soms gewoon niet meer op: de echte pareltjes. Eéns in de zoveel tijd komt er dan toch op een onbewaakt moment een album voorbij dat onmiddelijk bij eerste beluistering beklijft. De tijd staat even stil. De stem is nieuw maar tijdloos, de teksten zijn vertrouwd maar klinken desondanks origineel en fris, de muziek - van een stelletje eerste klas muzikanten - heeft die heerlijke ‘easy groove'. De fragiele singer/songwriter uit Boston laat op haar eerste grote album zo'n beetje alle roots muzieksoorten tot elkaar komen en smeed er een uiterst aantrekkelijke nergens gedateerde en daardoor uiterst frisse mix van. Dit is roots muziek in optima forma waarin blues, folk, country, jazz en swing elkaar ontmoeten.Voeg daarbij de uitzonderlijke stem van Eilen Jewell en geschiedenis wordt geschreven. LETTERS FROM SINNERS & STRANGERS is een roots-klassieker in wording. Geheel volgens verwachting scoort Eilen Jewell met dit album dan ook hoog in de (inter)nationale jaarlijstjes over 2007.
Logjam Concerts is behoorlijk trots dat ze Eilen Jewell kunnen presenteren op zondag 23 maart (1e Paasdag) op het Logjam podium. Omdat het vaste zaaltje in café De Prins deze dag is bezet, besloten we om voor dit bijzondere talent een andere bijzondere locatie te zoeken. Die hebben we gevonden in De Theuniskapel in Weert. Deze locatie biedt alles om van dit optreden een memorabele gebeurtenis te maken: een klein kerkje in een bos aan de rand van Weert met een akoestiek om een puntje aan te zuigen en een sfeertje om je vingers bij af te likken. Eilen Jewell zal in de Theuniskapel worden begeleid door pedal steel en percussie. Gezien het beperkt aantal plaatsen in is het aan te raden deze keer een reservering te maken. Dat kan op onze website www.logjam.nl. Lees daar ook alles over de reden waarom we deze keer geen entrée heffen maar een (vrijwillige) bijdrage vragen.
Niet overtuigd? Bekijk onderstaande youtube clips en we zien je graag verschijnen op zondag 23 maart.
Rich Man's World
Back To Dallas
Ook leuk:
www.myspace.com/eilenjewell
www.eilenjewell.com
Uit de pers:
Deze zangeres lijkt wel een vrouwelijke versie van Hank Williams te gaan worden met haar doorleefde teksten, prachtige stem en uitstekende songs. Dit is een uiterst getalenteerde jongedame waar we zeker nog veel van zullen horen. (www.rootstime.be)
Folk met een venijnig laagje rock 'n roll. Muziek met breed uitwaaierende gitaarlijnen die je meeslepen, waarna Eilen Jewell's zwoele vocalen je definitief in vervoering brengen. (..) Een openbaring deze Eilen Jewell.
Achter die betoverende engelenstem gaat een jonge dame schuil, maar wel eentje met een oude geest. Eilen Jewell knoopt stokoude country, folk en jazz moeiteloos aan elkaar, zingt over oude stoomlocomotieven en haar prachtige vocalen lijken vooral in de rustige songs als twee druppels water op die van Lucinda Williams. (www.plato.nl)
Eilen Jewell, een pas 27-jarige singer-songwriter uit Boston. Zeker weten, ze heeft veel muziek geproefd; blues, jazz, soul, folk, country en rock 'n roll. Dat en veel talent maakt dat het zingen - lenige, zuivere en beetje zwoele stem - als vanzelf gaat en dat ze precies weet hoe haar liedjes, plus enkele covers van Dylan, Charlie Rich en Eric Andersen en een traditional, moeten klinken. (Bart Ebisch, Dagblad De Limburger)
Een vleugje Billie Holliday - naar wie ze in het nummer High Shelf Booze ook subtiel verwijst - iets van The Carter Family en een glimp van een vrouwelijke Hank Williams; het is een wonderlijke combinatie (..), maar hij raakt je recht in je hart. (..) En dan schrijft ze zelf ook nog glasheldere teksten die vertrouwd en toch niet afgesleten klinken. (Het Parool, 21-08-2007)