Op zaterdag 23 maart speelt Celtic Sparks hun laatste show met Ierse muziek en dans van dit seizoen, in theater Myllesweerd in Mill.
Celtic Sparks is een productie van Nederlandse muzikanten en dansers, die volgt in de voetsporen van bekende shows als Riverdance en Lord of the Dance, waarbij Ierse muziek en dans op een overweldigende manier gepresenteerd worden. Het avondvullende programma A Trip to Ballygonefishin bestaat geheel uit originele composities en choreografieën, met een ruime variatie aan geluiden, van zoetgevooisde Keltische ballades tot de bekende roffelende Ierse tapdans. De debuutshow staat sinds 2023 in de theaters, met een programma vol vingervlug spel, oorstrelende zang en dans waar de vonken vanaf spatten.
In Mill spelen ze de laatste van 9 shows en dan hebben ze een paar maanden pauze, voordat in oktober het volgende seizoen van start gaat. Hieronder wat nadere tekst en uitleg over het eerste seizoen en de toekomstplannen van de muzikanten en dansers, met dank aan Tijn Berends, een van de initiatiefnemers voor dit programma:
Wat is Celtic Sparks precies?
Celtic Sparks is het geesteskind van danseres Rosalie Wagenaar en muzikant Tijn Berends. Rosalie, onder andere bekend als een van de vaste danseressen van folkband Rapalje, runt al ruim tien jaar met succes een Ierse dansschool in Vlaardingen, de Rose Irish Dance School. Met de topklas van de school deed ze al vaker optredens op allerlei gelegenheden, zelfs op TV. Tijn, uiteraard bekend van zijn eerdere interview met Folkforum (zie hier), speelt Ierse muziek in een aantal verschillende formaties.
Celtic Sparks bestaat uit de danseressen van de dansschool van Rosalie, en de muzikanten van Tijn’s verschillende bands. Acht muzikanten en twaalf danseressen dus, wat samen met de vaste licht- en geluidstechnici optelt tot een gezelschap van tweeëntwintig mensen. "Het managen van de choreo en de muziek valt eigenlijk wel mee; de logistiek is een veel grotere uitdaging!", aldus Tijn en Rosalie. Het avondeten koken ze meestal zelf, om de kosten zo veel mogelijk te drukken. "Samen backstage eten is gezellig, al is het vaak wel een uitdaging om genoeg servies te vinden. Niet veel theaters zijn voorbereid op zulke grote gezelschappen."
Wat krijgt het publiek te zien en te horen bij de show?
De show bestaat vrijwel geheel uit origineel repertoire, met door Rosalie uitgewerkte choreografieën op door Tijn geschreven tunes. "Alleen de liedjes hebben we op bestaand werk gebaseerd, maar dan wel met eigen arrangementen eromheen." De muziek oogst lovende kritiek uit het publiek. "Er zijn al veel bevriende muzikanten komen kijken, die zijn altijd erg enthousiast over de tunes." Tussen de nummers door worden de verhalen achter sommige van de tunes verteld, zodat het publiek na afloop precies weet waar titels zoals De Onwillige Heggenmus, De Tragische Dood van Flossie en De Spekpannenkoekenhorlepiep vandaan komen. Ook het stukje publieksparticipatie ontbreekt uiteraard niet, en men zingt al snel uit volle borst mee met de ‘worteltjes-doperwtjes-worteltjes-doperwtjes’ om de basisritmes van de Ierse dans in de vingers te krijgen.
Hoewel er zeker een paar rustpunten in de show zitten waar men even ontspannen weg kan soezelen op een rustige air, bestaat het meerendeel van het repertoire uit de energieke jigs en reels waar de danseressen hun kunsten op kunnen vertonen. Ze hebben bij verschillende nationale en internationele wedstrijden al een indrukwekkende verzameling medailles binnengehaald, en het is duidelijk te zien dat ze niet alleen bijzonder goed zijn in hun vak, maar ook enorm veel plezier beleven aan de sport.
Hoe bevalt het tot nu toe?
Tijn en Rosalie zijn erg tevreden over het eerste seizoen. "Het is een geweldige ervaring. Een show van dit formaat is echt anders dan een optreden met een band. Er komen allerlei uitdagingen bij kijken die je anders niet hebt. De logistiek en het eten dus, maar ook licht en decor, en de geluidstechniek is ook een heel stuk ingewikkelder. We zijn meestal drie uur kwijt aan opbouw en soundcheck. En dat is pas als de lichtjongens al klaar zijn!" Een hoop werk dus, maar het eindresultaat is het waard. "De eerste keer dat we bij de generale repetitie iedereen bij elkaar hadden, dansers en muzikanten, en het eerste nummer met de hele groep konden doen, dat was echt kippenvel. Dat hebben we op het podium nog steeds elke keer, het is echt genieten."
Hoe zien de toekomstplannen eruit?
Hoewel ze dus erg tevreden zijn over hun show, zijn Rosalie en Tijn nog lang niet uitgewerkt. "We hebben allerlei nieuwe plannen liggen. We willen meer interactie tussen de muzikanten en de dansers, misschien een battle tussen de bodhrán en de hard-shoes bijvoorbeeld." De vraag wanneer die plannen in de praktijk gebracht worden is lastig te beantwoorden. "Het is moeilijk om aan optredens te komen, ondanks dat we een prima boeker hebben. Zo’n groot gezelschap is niet goedkoop, en omdat we nog niet zo veel naamsbekendheid hebben zijn theaterprogrammeurs toch nog wat aarzelend." Desondanks blijven Tijn en Rosalie optimistisch. "We worden elke keer ontzettend enthousiast ontvangen door het publiek, en de zalen zitten goed vol, dus die boekingen komen er uiteindelijk ook wel. En bovendien hebben we er zelf ontzettend veel lol in, dus we gaan er sowieso mee door!"
Zaterdag 23 maart 2024, Celtic Sparks in theater Myllesweerd in Mill
Aanvang 20:15 uur, entree €25,-
Tickets via: https://www.myllesweerd.nl
Meer info over Celtic Sparks (en hoe je ze kunt boeken) vind je op: https://celticsparks.com
De bands en andere projecten van Tijn Berends staan op: https://www.tijnberends.com/
En wil je meer weten over de Ierse dansschool van Rosalie Wagenaar, kijk dan op: https://www.iersedansschool.nl/