Tunesische zangeres brengt zaterdag 12 maart in Den Haag authentieke liederen van Arabische grootheid in de muziek opnieuw tot leven.

Tijdens de 19e editie van Festival Dag in de Branding, die op 12 maart plaatsvindt in Den Haag, zal de Vlaams-Tunesische zangeres Ghalia Benali een bijzondere uitvoering ten gehore brengen van liederen van een van de grootste artiesten die de Arabische muziekwereld ooit heeft voortgebracht: Oum Kalthoum. Het thema van de komende editie van het Festival voor Nieuwe Muziek is ‘liefde, taal, poëzie en expressie', kenmerken die naadloos aansluiten op de klassieke Arabische muziek. Nergens wordt zo expressief en met zoveel gevoel voor dubbelzinnigheid gezongen als in dit deel van de wereld. Ghalia Benali wordt geroemd om haar expressieve manier van zingen en haar sensuele uitstraling. Binnen het programma van Dag in de Branding zingt Ghalia Benali Kalthoum's magnus opus ‘Al Atlal' (ruines), handelend over een uitgebluste liefde, maar tussen de regels broeit de frustratie van de staatsburger die niet wordt gehoord. Actueler kan het niet. De zangeres wordt op het podium begeleid door een ensemble van ud, contrabas en percussie.

Oum Kalthoum (1904-1975) is de beroemdste en meest geliefde zangeres in de Arabische wereld. Maar ook daarbuiten, zo wordt de zangeres door kenners in één adem genoemd met legenden als Elvis Presley, Maria Callas en Bob Marley. Oum Kalthoum trad niet alleen in het Midden Oosten op, ook in landen als Frankrijk en de Verenigde Staten was de zangeres erg geliefd. Oum Kalthoum stond bekend als ‘de stem van de Arabische wereld', dit vanwege haar reusachtige bereik en innemende persoonlijkheid. Haar grootste kracht was echter het verbinden van de massa met haar universele teksten. Tegenwoordig wordt Oum Kalthoum nog altijd gezien als een icoon, voor jong en oud.
Impressie: www.youtube.com/watch?v=OvxNs4GyeUg

Ghalia Benali werd geboren in Brussel (BE), maar groeide op in Tunesië. Op jonge leeftijd kwam zij al in contact met muziek en poëzie. Met een basis van Franse chansons, Egyptische en Indische theatermuziek, melodieën uit Syrië en Irak en de ‘tarti', de gezongen lezingen uit de Koran, groeit Ghalia Benali al snel door tot een zangeres van wereldformaat. Tegenwoordig zingt ze niet alleen, ze is ook beeldend kunstenaar, ze schrijft, ze componeert, zingt, danst én acteert! De muziek van Ghalia Benali wordt bestempeld als ‘tijdloos'; Met haar diepe, hese stem zingt zij eigen teksten, geïnspireerd door oude soefi-dichters, waarin het verlangen naar het hogere de leidraad is.
Impressie: www.youtube.com/watch?v=M5KhO9A53Ek&feature=related

Za. 12.03.2011 | Ghalia Benali sings Oum Kalthoum
Dag in de Branding | Locatie: Theater De Regentes Den Haag | Aanvang: 17:00 | Entree: € 22,50
Meer info: www.deregentes.nl | www.dagindebranding.nl

NB. Voorafgaand aan het optreden van Ghalia Benali wordt er een gratis toegankelijke documentaire uitgezonden over Oum Kalthoum | Locatie: Theater De Regentes, Den Haag | Aanvang: 16.00

Za. 12.03.2011 | G19 Dag in de Branding | Festival voor Nieuwe Muziek
Met o.a. Slagwerk Den Haag / Nieuw Amsterdams Peil speelt Louis Andriessen Anaïs Nin / Ghalia Benal sings Oum Kalthoum / Residentie Orkest olv Reinbert de Leeuw ft. Brett Dean / Kleine Viezerik


Div locaties Den Haag | Aanvang: 14:00 | Toegang: € 35 (passe-partout), combikaarten (voor meerdere concerten naar keuze) vanaf € 25 | Verkoop via www.dagindebranding.nl


Programmaoverzicht G19 | Dag in de Branding | za. 12 maart 2011

14:00 | Korzo Theater | Slagwerk Den Haag ‘Phonoperformatik'
Rondom de Grieks-Franse componist Georges Aperghis (1945), bekend van zijn experimentele muziektheater waarin oergeluiden van taal en muziek een grote rol spelen, presenteert Slagwerk Den Haag het programma ‘Phonoperformatik'; een programma waarin fonetiek, performance en magische symbolen samenvallen. Naast twee solowerken van Aperghis, Le Corps a Corps (1978) en een aantal delen uit Grafittis (1980) klinken er eveneens twee nieuwe werken van Samuel Vriezen en Boris Filanovski.
Meer info: www.slagwerkdenhaag.nl

15:00 | Korzo Theater | Louis Andriessen Anaïs Nin uitgevoerd door Cristina Zavalloni en het ensemble Nieuw Amsterdams Peil
Het alom geprezen monodrama Anaïs Nin (2010) van componist Louis Andriessen is eindelijk te beleven in Den Haag tijdens Dag in de Branding. Centraal staat de liefdesverhouding van de Franse schrijfster Anaïs Nin met haar vader, de componist en pianist Joaquin Nin. Na twintig jaar afwezigheid ziet ze hem terug en verleidt ze hem.
Louis Andriessen schreef Anaïs Nin - muziektheater voor één stem en acht musici - speciaal voor zijn muze, de Italiaanse zangeres Cristina Zavalloni en het ensemble Nieuw Amsterdams Peil (NAP). Zavalloni schitterde eerder in werken van Andriessen zoals La Commedia, Inanna en La Passione. Het spelerscollectief Nieuw Amsterdams Peil, dat in 2005 werd opgericht door violiste Heleen Hulst en pianist Gerard Bouwhuis, bestaat uit louter specialisten op het gebied van de uitvoeringspraktijk van nieuwe muziek.
Anaïs Nin clip: www.youtube.com/watch?v=CwZ9uPQw33E

17:00 | Theater De Regentes | Ghalia Benali gratis toegankelijke documentaire over Oum Kalthoum (v.a. 16:00)
Saskia Törnqvist, muziekprogrammeur van Theater De Regentes, verzorgt een korte inleiding.
Ghali Benali clip: www.youtube.com/watch?v=M5KhO9A53Ek&feature=related

20.15 | Koninklijk Conservatorium (Schönbergzaal) | Residentie Orkest olv Reinbert de Leeuw
Eigentijdse muziek kent al decennialang een bevlogen ambassadeur: Reinbert de Leeuw - dirigent, componist en pianist. Hij dirigeert de Nederlandse première van het Altvioolconcert van Brett Dean, de componerende altviolist uit Australië en rijzende ster in de muziekwereld. Een virtuoos stuk waarin de altviool eens niet melancholisch uit de hoek komt. Het Master Orkest van het Koninklijk Conservatorium speelt Stravinsky's ballet Jeu de cartes, met in de hoofdrol de onbetrouwbare joker. Het ballet zit vol met humoristische maar briljante orkestraties.

21:30 | Paard van Troje | Kleine Viezerik
Kleine Viezerik heeft het afgelopen jaar een grote buzz weten op te bouwen binnen de vaderlandse hiphopscene. Zo leverde een studiosessie bij het BNN platform 101Barz hem niet alleen een nieuwe fanbase, maar ook aandacht van platenmaatschappijen op. Daarnaast leverde hij bijdrages aan releases van onder andere Dio, The Opposites en Winne. De aandacht van het grote publiek ontving hij onlangs in het programma Op Volle Toeren van De Tros. Hierin vond Kleine Viezerik, onder begeleiding van Ali B, een indrukwekkende samenwerking met Willeke Alberti voor een uitvoering van zijn single ‘Meisje Luister'.
Videoclip ‘Meisje Luister': www.youtube.com/watch?v=_XIsK9lVH3U